Het Duitse ecommerce-bedrijf Zalando, de grootste retailer van Europa, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd tussen 707 miljoen euro en 717 miljoen euro. Dat betekent een stijging met ongeveer 42 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groep diende echter ook een verlies tussen 18 miljoen euro en 32 miljoen euro te noteren.
Dat staat in een winstwaarschuwing die het bedrijf heeft gepubliceerd. Het verlies moet volgens Zalando echter in grote mate worden toegeschreven aan de invloed van wanbetalers en oplichters. Op die manier zou het bedrijf al 18,5 miljoen euro inkomsten hebben gemist. Daarnaast zegt Zalando ook een aantal belangrijke investeringen te hebben geboekt.
Een belangrijk gedeelte van de problemen met wanbetalers moet volgens Zalando worden toegeschreven aan een online functie die aan de klant de mogelijkheid biedt om de factuur te laten uitstellen tot de bestelling bij de bestemmeling thuis is afgeleverd. Die mogelijkheid blijkt echter ook een aantal malafide figuren aan te trekken.
Groei eerste prioriteit
De voorbije maanden zouden oplichters met het gebruik van valse namen en adressen duizenden artikels bij Zalando hebben besteld, zonder dat er ooit voor de geleverde goederen is betaald. De fraude zorgde ervoor dat het bedrijf een afschrijving heeft moeten boeken voor de onbetaalde rekeningen.
Waarnemers zeggen dat de massale oplichting ook bij de aandeelhouders van Zalando tot onrust heeft geleid. Voor hen zou het moeilijk te begrijpen zijn dat er zoveel geld verloren is kunnen gaan. Volgens het Duitse magazine Der Spiegel heeft Zalando ook overschat hoeveel achterstallige betalingen er nog met incasso zouden kunnen worden gerecupereerd.
Een woordvoerder van Zalando, wijst er echter op dat het bijzonder moeilijk is om zich tegen de georganiseerde misdaad te beschermen. Rubin Ritter, topman van Zalando, zegt dat het bedrijf op termijn weliswaar winstgevend wil worden, maar voegt er aan toe dat op dit ogenblik groei de belangrijkste doelstelling blijft.