Zal klimaatverandering de popmuziek minder vrolijk maken?

Weersomstandigheden hebben ook een belangrijke impact op de muziekvoorkeuren van de consument. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Oxford University op basis van een analyse van meer dan vijftienduizend popsongs die de voorbije zestig jaar op de markt werden gebracht.

De onderzoekers – die onder meer songtitels, groepsnamen en teksten bekeken – zeggen daarbij significante aanwijzingen gevonden te hebben dat de menselijke gemoedsgesteltenis sterk door de weersomstandigheden kan worden beïnvloed. De resultaten van de studie geven volgens de onderzoekers dan ook aan dat de toekomst mogelijk minder vrolijke muziek zal brengen.

Zonnige en warme zomers

“De weeromstandigheden hebben een discrete, maar krachtige impact op de muziekvoorkeur van het publiek,” benadrukt onderzoeksleider Karen Aplin, professor geowetenschappen aan de Oxford University. “Bovendien kan worden verwacht dat de klimaatverandering ook de muzieksmaak zal veranderen.”

“Op dit ogenblik zijn onder meer de Europeanen meestal opgetogen door de zon en de warmte tijdens het zomerseizoen, maar dat zal wellicht niet blijven duren wanneer het elk jaar weer opnieuw de hele zomer warmer dan 40 graden Celsius wordt. Dat kan een impact hebben op de gevoelens van het publiek tegenover de weersomstandigheden en de emoties die daaraan worden gelinkt.”

“Er konden in het onderzoek duidelijk aanwijzigingen worden gevonden dat de menselijke gemoedsgesteltenis door de weersomstandigheden sterk kunnen worden beïnvloed,” stipt Karen Aplin aan. “Die emoties worden op hun beurt vertolkt in de muziek die wordt gecomponeerd en die grote populariteit geniet bij het publiek.”

Tijdens het onderzoek kwamen in totaal ongeveer achthonderd verwijzingen naar weersomstandigheden naar voor. Ook bleek dat 7 procent van de vijfhonderd grootste popsongs uit de geschiedenis met weersomstandigheden hebben te maken. De meest bekende namen in die categorie zijn Bob Dylan, John Lennon en Paul McCartney.

Muziek beschrijft alle weertypes

In de composities werd het vaakst verwezen naar de zon, van dichtbij gevolgd door regen. Daarna komen de seizoenen en wind en bries. “Maar eigenlijk kan worden gesteld dat nagenoeg alle weertypes in de muziek aan bod komen,” aldus professor Aplin. “Vrieskou en sneeuwstormen bleken de componisten echter het minst inspiratie te kunnen bezorgen kwamen helemaal onderaan de rangschikking.”

“Ook werd vastgesteld dat de weersomstandigheden het vaakst worden gebruikt als metaforen voor liefde en relaties, zoals in ‘Ain’t no sunshine when she’s gone’ van Bill Withers of ‘Stormy weather’ van Billie Holiday een breuk tussen geliefden wordt omschreven.”

“De teksten van popmuziek kunnen heel duidelijk worden gebruikt om weersomstandigheden aan een bepaalde emotie te binden,” merkt Karen Aplin op. “Meestal staat de zon voor positieve emoties, terwijl regen vooral met negatieve gevoelens in verband wordt gebracht. Een uitzondering kon echter worden opgemerkt in het genre country and western.”

“Daar werd geregeld op een positieve manier over regen gesproken. De regen brengt immers oogst en voeding.” De onderzoekers vonden het ook opmerkelijk dat in de jaren vijftig, toen de Verenigde Staten met een opmerkelijke orkaan-activiteit werden geconfronteerd, opvallend veel songs over wind en stormen werden geschreven.

Muziektoekomst met donkere thema’s

“Dit laatste maakt duidelijk dat de klimaatverandering, die wellicht voor extremere weersituaties zal zorgen, tot een verschuiving in muzikale thema’s zou kunnen leiden,” aldus nog professor Aplin. “Vrolijke nummers over zonneschijn en zachte zomerbriezen zouden kunnen worden verdrongen door veel donkerder en dramatischer thema’s.”

“Mogelijk zal er de volgende decennia dan ook vaker geschreven worden over droogte, overstromingen en stormen. Men kan wellicht nog meer songs over weersomstandigheden verwachten, aangezien de klimaatverandering op het leven van de volgende generaties een grotere impact zal hebben dan de invloed die de natuurelementen op dit ogenblik op de mens hebben.” (mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20