Het videoplatform YouTube is er bij de moordende schietpartij in Las Vegas opnieuw van beticht misinformatie te hebben verspreid. Dat zegt Jack Nicas, redacteur van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
Er werden volgens hem weliswaar initiatieven genomen om het probleem te verhelpen, maar toch blijken de moeilijkheden niet definitief opgelost. YouTube was eerder al geviseerd omdat het platform met de verspreiding van haatdragende en extremistische boodschappen in verband was gebracht. Dat had de onderneming, eigendom van Google, een aantal adverteerders gekost. “Eén van de topresultaten van een zoektocht naar informatie over de schietpartij in Las Vegas, leverde op YouTube een bijdrage op van End Times New Report,” benadrukt Jack Nicas. “Daarbij werd gewag gemaakt van meerdere schutters. Die mogelijkheid werd door de politie uitgesloten, maar toch haalde het verhaal in amper zevenentwintig uur ruim 1,1 miljoen kijkers.” Ook de protestacties van spelers uit de National Football League leverden een video op waarin gesuggereerd wordt dat brouwer AB InBev zijn sponsorcontract met de sport zou opzeggen. Dat bleek evenmin met de waarheid te stroken. “De problemen zouden YouTube hebben aangezet om de geplande veranderingen aan zijn zoekmachine te versnellen,” zegt Jack Nicas nog. “Onder meer zou ervoor worden gezorgd dat erkende nieuwsbronnen prioriteit zouden krijgen. Verdere details over de selectie van de bronnen werden niet verstrekt.”
Televisie
Nicas voegt eraan toe dat YouTube al langer beticht wordt van betrokkenheid bij misinformatie en de verspreiding van ongepaste content, zoals haatdragende en terroristische boodschappen. Dat probleem wordt volgens hem echter acuter naarmate het videoplatform, dat maandelijks meer dan 1,5 miljard gebruikers telt, in toenemende mate een concurrent voor televisie wordt. Een aantal grote adverteerders hebben al hun samenwerking met YouTube ingetrokken omdat hun reclames werden gelinkt aan haatdragende en extremistische video’s. Dat zette het platform aan een grote aantal video’s te verwijderen. YouTube zegt dat zijn platform ontworpen is om verschillende visies aan bod te laten komen, maar tegelijkertijd inspanningen te doen om bronnen met een grotere autoriteit een grotere aandacht te bezorgen. Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met de persoonlijke interesses van de gebruiker, waardoor onder meer gelijkaardige onderwerpen worden aanbevolen. Het platform werd daarvoor echter al beticht bestaande vooroordelen te versterken. Tegelijk zou YouTube volgens Nicas ook zijn betrapt om aan gemiddelde nieuwsconsumenten toch sensationele video’s te suggereren. John Morphonios, de initiatiefnemer van het End Times News Report, zegt niet te kunnen begrijpen door het platform voor zijn boodschap te worden gesanctioneerd. Hij pretendeert aan de geïnteresseerde gebruiker visies te presenteren die in de grote media niet aan bod komen. “Ik geef alleen mijn persoonlijke mening en het is draconisch om daarvoor te worden gestraft,” betoogt hij. The End Times News Report heeft van YouTube een eerste waarschuwing gekregen. Wanneer Morphonios nog twee keer op de vingers wordt getikt, wordt zijn kanaal door het bedrijf offline gehaald. (mah)