Xpeng prijst eerste budget EV-model

De Chinese producent van elektrische voertuigen Xpeng heeft zijn nieuwe submerk MONA gelanceerd, waarbij het eerste model een prijskaartje heeft vanaf 16.813 dollar. De MONA M03, een elektrische hatchback coupé, is het meest betaalbare model van Xpeng tot nu toe. Het model zal concurreren met andere elektrische voertuigen in de prijsklasse van 100.000 tot 150.000 yuan, een segment dat verantwoordelijk is voor ongeveer een derde van de totale autoverkopen in China.

Er komen twee versies van de MONA M03 op de markt: een basismodel zonder geavanceerde autonome rijtechnologie, en de M03 Max, die gebruik maakt van technologie vergelijkbaar met die van Tesla. Beide modellen zijn voordeliger geprijsd dan de goedkoopste elektrische auto van Xpeng zelf, de P5 sedan, die volgens bronnen vanaf 22.000 dollar verkrijgbaar is.

Xpengs strategie met MONA

Na de overname van de afdeling voor elektrische voertuigen van Didi Global, een Chinees vervoerbedrijf dat zich sterk heeft teruggetrokken uit de concurrerende markt voor elektrische voertuigen, heeft Xpeng het merk Mona ontwikkeld. Met Mona hoopt het verliesgevende Xpeng een efficiënter schaalvoordeel te behalen en de kosten te dekken. Eerder heeft het bedrijf aangegeven te mikken op een jaarlijkse verkoop van minimaal 100.000 MONA-auto’s.

De brutowinstmarge van Xpeng is dit jaar gestegen door een 20 procent toename in het aantal verkochte elektrische voertuigen in de eerste zeven maanden vergeleken met het vorige jaar, evenals door een omzetstijging uit het leveren van technologiediensten aan Volkswagen. Ook Nio, een belangrijke rivaal, lanceerde een budgetmodel, Onvo.

Xpeng’s autonome rijtechnologie

De Onvo en Mona elektrische voertuigen maken geen gebruik van lidarsensoren voor hun geavanceerde autonome rijtechnologieën. Dit is vergelijkbaar met Tesla’s aanpak waarbij alleen camera’s worden gebruikt voor hun Full-Self Driving-systeem, wat helpt om de kosten van hardware voor elektrische voertuigen te verlagen. Hoewel lidarsensoren doorgaans enkele duizenden yuan kosten, is de prijs de laatste twee jaar aanzienlijk gedaald dankzij een toename in de productie door Chinese fabrikanten zoals Hesai Technology.

In 2021 introduceerde Xpeng de P5, de eerste massaproductieauto ter wereld met optionele lidarsensoren. Echter, in september vorig jaar besloot Xpeng de lidarsensoren uit de P5 te verwijderen om de prijs te verlagen naar 22.000 dollar en zo prijsbewuste klanten aan te trekken. Momenteel beginnen de prijzen voor Xpeng-modellen met lidarsensoren bij 31.450 dollar.

De CEO van Xpeng, He Xiaopeng, zei dat de leveringen van de M03 Max begin volgend jaar van start gaan, waardoor het “de enige auto met geavanceerd autonoom rijden voor minder dan 200.000 yuan” wordt. De lanceringsviering markeerde ook de 10e verjaardag van Xpeng.

Belangrijkste punten

• Xpeng heeft zijn eerste budgetsubmerk MONA gelanceerd.
• Het meest betaalbare model van Xpeng is de MONA M03 elektrische hatchback coupé.
• Er komen twee versies van de MONA M03: een instapmodel zonder geavanceerde autonoom rijdende technologie, en de M03 Max die Tesla-achtige technologie gebruikt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.