De Franse televisiezender TF1 heeft zijn investering in de uitzendrechten van het WK Voetbal voor vrouwen dat momenteel in eigen land plaatsvindt al terugverdiend. Dat is goed nieuws, want andere grote sportevenementen zijn voor de televisiekanalen nog amper rendabel te krijgen.
Zo kon de wedstrijd Frankrijk – Noorwegen meer dan 10 miljoen kijkers bekoren. Vergelijk dat met de 4 miljoen kijkers die bij het vorige WK in 2015 de wedstrijd Frankrijk – Duitsland volgden. Ook dat was toen al een record. Of met de 11 miljoen die vorig jaar de eerste twee wedstrijden van de Franse mannen volgden in hun poulefase op de Mundial in Rusland.
WK Voetbal voor vrouwen: Franse horeca viert hoogtij
Het WK voetbal voor vrouwen is ook een groot succes voor de lokale hotelsector. Die sector had de voorbije maanden erg te lijden onder de acties van de gele hesjes, die vele toeristen Frankrijk deden mijden. Op dit moment zijn al 1 miljoen van de beschikbare 1,3 miljoen inkomtickets verkocht. In de verschillende gaststeden is sprake van een hotelbezetting van meer dan 90%. Vooral de regerende wereldkampioen Amerika heeft veel volk meegebracht. Dat is ook goed nieuws voor de regio Parijs, waar de hotelsector de voorbije maanden mee onder de acties en vernielingen van de ‘gilets jaunes’ leed. Er kwamen sinds begin dit jaar dan ook 4,5% minder buitenlanders naar de lichtstad.
De onverwachte populariteit heeft ook de Franse zender TF1 geen windeieren gelegd. Na de openingswedstrijd tussen Frankrijk en Zuid-Korea ging het aantal reclamepanelen langsheen de velden met liefst 50% de hoogte in. Wie zijn reclame bij de wedstrijden van de Franse Bleues wil zien verschijnen, moet plotsklaps 60% meer betalen. Tot nog toe is dat het meest opmerkelijke nieuws van de poulefase, waarin vooral het technisch en fysiek verschil tussen de sterke en zwakkere deelnemers opvalt. Dat de VS Thailand klopten met 13/0 zegt genoeg.
Grote sportevenementen zijn niet rendabel voor tv-zenders
TF1 betaalde 10 miljoen euro voor de uitzendrechten op het toernooi. Het lijkt er op dat dit geld vooraleer straks de achtste finales van start gaan al is terugverdiend. Een rendement waar tv-zenders nog amper van durven dromen. Uit een studie die in 2017 werd gepubliceerd door het Franse CSA blijkt dat zowat alle grote sportevenementen voor mannen (EK Voetbal, Ronde van Frankrijk, Formule 1) de tv-zenders met verliezen opzadelen. In Frankrijk vormen enkel de uitzendingen van de WK Rugby hierop een uitzondering.
Uit dezelfde studie blijkt dat vrouwencompetities vandaag amper 20% van alle zendtijd krijgen , die voorbehouden wordt aan sportevenementen. Toch is dat bijna 300% meer dan in 2012 toen dat cijfer rond de 7% schommelde.
Vrouwensport krijgt 20% van alle zendtijd
Toch heeft de vrouwensport nog een lange weg af te leggen. Zo heeft de FIFA voor dit WK een budget van 30 miljoen dollar aan prijzengeld voorzien. Dat is exact 7,5% van wat de mannen vorig jaar huiswaarts konden nemen. Steeds meer vrouwen voeren actie tegen deze gang van zaken. De Amerikaanse speelsters hebben tegen hun eigen voetbalbond klacht neergelegd wegens discriminatie. In de VS brengt de ticketverkoop voor de wedstrijden van het nationale vrouwenteam meer geld op dan die van het mannenteam.
Ten slotte is er de Noorse Ada Hegerberg (foto onder), de laatste winnares van de Ballon d’Or. Ze is ongetwijfeld een van ‘s werelds beste speelsters en komt uit voor het Franse Olympique Lyonnais. Maar op dit WK is ze er niet bij is. Al in 2017 verliet ze het Noorse vrouwenteam, omdat vrouwelijke voetballers volgens haar ‘niet het respect krijgen dat ze verdienen’.