Winst van Volkswagen keldert door Amerikaanse invoerrechten


Key takeaways

  • De Amerikaanse invoerrechten hebben de winst van Volkswagen in het tweede kwartaal aanzienlijk gedrukt.
  • Het bedrijf heeft het bedrijfsrendement op de omzet en de omzet voor het hele jaar verlaagd als gevolg van de tarieven.
  • Europese autofabrikanten hebben te maken met concurrentie uit China en Amerikaanse importheffingen.

Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, kondigde een verlaging van haar financiële prognoses voor het hele jaar aan en meldde een aanzienlijke daling van de winst in het tweede kwartaal. Het bedrijf schreef de daling toe aan de aanzienlijke impact van de Amerikaanse invoerrechten.

De bedrijfswinst voor de drie maanden tot juni kwam uit op 3,83 miljard euro, een daling van 29 procent ten opzichte van de 5,4 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat lag onder de verwachting van 3,94 miljard euro. Ook de omzet over het tweede kwartaal (80,8 miljard euro) hinkte achter de verwachtingen (82,2 miljard euro).

Aangepaste financiële prognoses voor Volkswagen

In haar lang geplande beoordeling van de impact van de Amerikaanse tarieven heeft Volkswagen haar bedrijfsrendement op de omzet voor 2025 bijgesteld naar een bereik van 4 procent tot 5 procent. Eerder voorspelde het bedrijf een bereik van 5,5 procent tot 6,5 procent. Het bedrijf heeft ook zijn verkoopprognose voor het hele jaar bijgesteld en verwacht dat de verkoop op hetzelfde niveau zal blijven als vorig jaar, in plaats van de verwachte groei van 5 procent.

Deze resultaten benadrukken de voortdurende uitdagingen voor Europese autofabrikanten, waaronder de hevige concurrentie van Chinese automerken en de 25 procent importtarieven die zijn opgelegd door de Amerikaanse president Donald Trump.

Uitdagingen voor Europese autofabrikanten

CFO Arno Antlitz van Volkswagen erkende zowel de successen als de tegenslagen van de prestaties van het bedrijf in de eerste helft van het jaar. Hij had het over de vooruitgang op het gebied van productontwikkeling en organisatorische herschikking, maar benadrukte ook de daling van de bedrijfsresultaten, die deels werd toegeschreven aan de toegenomen verkoop van elektrische auto’s met een lagere marge. Daarnaast noemde hij de verhoging van de invoerrechten in de VS en herstructureringsmaatregelen als bijdragende factoren.

Volkswagen rapporteerde een autoverkoop van 80,8 miljoen stuks in de drie maanden tot juni, een daling van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bestellingen van auto’s in West-Europa vertoonden echter een positieve trend en stegen in de eerste helft van het jaar met 19 procent. Het bedrijf voorspelt ook een jaarlijkse investeringsratio van 12 procent tot 13 procent voor zijn autodivisie.

Gevoeligheid van de auto-industrie voor Amerikaanse tarieven

De auto-industrie wordt algemeen beschouwd als gevoelig voor Amerikaanse tarieven vanwege de sterk geglobaliseerde toeleveringsketens en de afhankelijkheid van productieactiviteiten in Noord-Amerika. Het recente dreigement van president Trump om de tarieven op de invoer van auto’s uit de EU vanaf 1 augustus verder te verhogen tot 30 procent heeft de druk op de Europese Unie verhoogd. De Europese Commissie evalueert momenteel haar reactie op deze escalatie.

Volkswagen zei dat het ervan uitgaat dat de Amerikaanse importheffingen voor de rest van het jaar 27,5 procent zullen blijven, maar erkent “grote onzekerheid” over het toekomstige handelsbeleid. (jv)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.