Op de agenda: Een ondernemingsraad vanmorgen toont een keihard saneringsplan voor Van Hool. Maar dat op zich volstaat niet, om de busbouwer te doen overleven.
- De verwachte hakbijl is vanmorgen gevallen op een ondernemingsraad bij Van Hool. Daar blijken de herstructureringsplannen van de crisismanager keihard. Die verhuist de productie van stadsbussen en touringcars naar de nieuwe fabriek in Skope, in Noord-Macedonië. In Koningshooikt zou dan wel de research-afdeling en de bouw van trailers blijven.
- Meteen zouden zo op vier jaar tijd 1.100 banen sneuvelen, bijna de helft van de 2.500 nu. Dit jaar al zouden er 830 mensen het bedrijf moeten verlaten.
- Maar al die saneringsplannen op zich volstaan niet, zonder vers geld. Dus het lot van heel Vanhool hangt aan een zijden draadje.
- Stapt de Vlaamse regering mee in het kapitaal, als aandeelhouder van de noodlijdende busbouwer Van Hool? Nadat bij Open Vld en N-VA toch wel wat aarzeling daarover te horen was, ook ideologisch (“Moeten we dan in elk noodlijdend bedrijf plots geld gaan stoppen?”), zette Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) toch duidelijk de lijn dit weekend.
- “Als er andere spelers bereid zijn om in dat kapitaal te gaan, zullen wij volgen”, is nu te horen aan het Martelarenplein. Voor Jambon, zelf van de provincie Antwerpen en met Van Hool dus in zijn achtertuin, is dit een belangrijk symbolisch en electoraal gevoelig dossier.
- Maar zonder private partner kan de Vlaamse regering niet investeren: dat zou een brug te ver zijn, zowel voor Open Vld als het rechterdeel van N-VA, dat huiverachtig staat tegenover “de bodemloze put vullen”. En ook de Europese Commissie zou dan moeilijk zo’n steun kunnen goedkeuren.
- Daarom is het kijken naar de banken: ING, KBC, Belfius en BNP Paribas hebben elk leningen lopen, in totaal voor zo’n 80 miljoen euro. De kans is onbestaande dat die terugbetaald kunnen worden, vandaar dat de crisismanager Marc Zwaaneveld heeft gevraagd om die schulden in kapitaal om te zetten. Een mogelijkheid is dat men de leningen converteerbaar maakt: dat zou op de balans van het bedrijf dan al een pak schelen. De Vlaamse regering zou dan kunnen volgen.
- Maar dat scenario wordt als ‘weinig waarschijnlijk’ gecatalogeerd aan het Martelarenplein: “Verwacht van ons geen groot nieuws, tenzij die banken bereid zouden blijken om te participeren”, zo stelt een Vlaamse minister vanmorgen. Het is bijzonder ongebruikelijk dat banken plots mee aandeelhouder worden.
- Ondertussen is politiek wel volop het debat bezig wie de schuldige is van de malaise bij Van Hool. Bij N-VA wijzen ze nadrukkelijk richting PVDA én Vivaldi. “Die laatsten creëerden een barslecht ondernemersklimaat”, zo zegt Theo Francken (N-VA). Maar volgens hem was er ook sprake van vergaande infiltratie van de vakbonden bij Van Hool door PVDA. En die veroorzaakten de ene politieke staking na de andere, telkens op maandagen en vrijdagen.
- “Misschien moeten we de PvdA en vakbonden vandaag op dezelfde manier feliciteren. Hun strijd om een euro meer te verdienen heeft er mee voor gezorgd dat het bedrijf de hele productie nu naar het buitenland verhuist. Als je je graag in eigen voet schiet: een voltreffer”, zo stelt Francken nog.