Wifi op de trein is te duur voor de NMBS

We krijgen voorlopig toch nog geen Wifi op de trein. Volgens de CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir, is dat “te duur”. Onze spoorwegen liepen al hopeloos achterop tegenover die van Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en zelfs China of India. Daar kan je al veel langer online werken op treinen.

Wie in dit land de trein neemt en tegelijk wil online zijn om te werken, is eraan voor de moeite. Verbindingen met telecomoperatoren zijn soms een lachtertje, en wifi is er niet. Gewoon een normaal telefoongesprek kunnen voeren, is soms als een wonder. En nochtans kan het technisch perfect: de Nederlandse spoorwegen hebben het al jaren, en net zo goed heb je, als je de trein neemt naar London op de Eurostar gewoon wifi in de trein. Niet dus bij de NMBS, die nu aankondigt dat ze de handdoek in de ring gooit. En het zijn net die voorlopig zeer manke 3G of 4G verbindingen van Proximus, Telenet en Orange die spoorbaas Sophie Dutordoir nu inroept als excuus om geen wifi in te voeren. “Het is te duur. En tegen dat wij klaar zouden zijn, zijn ook de grote data-netwerken van alle operatoren in staat om heel het treinnet te dekken”, zo zegt Dutordoir.

NMBS rekent op Telenet en Proximus…

Nochtans was de NMBS wel bezig met tests: op de lijn Eupen-Oostende was er in twee eersteklassewagons wel al een tijdje gratis wifi. Die tests waren succesvol, en eerst klonk het dat de NMBS keek “naar een businessmodel”, maar dat wordt nu helemaal opgegeven. De NMBS is niet in staat om de evolutie te volgen die in de UK, Nederland, Finland, Zweden en Letland al lang bezig is. Bovendien staat dat Europees tempo bleek tegenover de ontwikkeling in China en India, waar het openbaar vervoer op heel veel plekken wel degelijk wifi heeft. Opvallend is dus dat Dutordoir rekent op de telecomoperatoren. Die hebben al wel in veel stations wifi-hotspots. Maar dat is geen oplossing voor al wie geen klant is bij die operatoren. De NMBS gaat wel in de grootste stations zelf wifi aanbieden. Vanuit de politiek klonken meteen kritische stemmen. Zo was Vincent Van Quickenborne (Open Vld), die de specialist is van zijn partij over de NMBS, bijzonder ontstemt. “Bellen op de trein is nu al problematisch. Wordt daar iets aan gedaan?”