Wie bepaalt wat mode wordt?

In de modewereld wordt met grote nieuwsgierigheid gekeken naar de mogelijkheden van nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en de toepassing van algoritmes om nieuwe trends te voorspellen.

Volgens sommigen zal de technologie op termijn wellicht in de plaats kunnen treden van de trendspeurders die door de modesector op dit ogenblik worden ingeschakeld om nieuwe stromingen te kunnen onderscheiden. Anderen menen echter dat de technologische alternatieven nooit de persoonlijke intuïtie zullen kunnen vervangen en zal de couturier tegenover het algoritme altijd de bovenhand blijven houden. Het voorspellen van modetrends is een fenomeen dat in de jaren zestig van de voorbije eeuw in Parijs aan de oppervlakte kwam. Een aantal partijen kwamen toen op het idee trendboeken met ideeën voor stoffen en ontwerpen op de markt te brengen. Dat vormde een basis waarop de retailers hun nieuwe collecties konden samenstellen. Experts van deze trendspeurders gingen over de hele wereld op zoek naar nieuwe mode-ideeën, die vaak werden gecombineerd met economische en politieke indicatoren om een volgende collectie samen te stellen. Vaak vormden deze trendboeken zelfvervullende voorspellingen, aangezien ze voor de meeste retailers een veilige basis vormden.

Talent

Volgens een aantal partijen dreigt het systeem van de trendspeurders door nieuwe technologieën in het gedrang te kunnen komen. Retailers kunnen immers door het verzamelen van digitale data over het aankoopgedrag van consumenten evoluties op korte termijn identificeren. “Groepen zoals Inditex of H&M pretenderen op amper twee weken van een nieuw idee tot een afgewerkt eindproduct te kunnen komen,” aldus het magazine The Economist. “Ook de trendspeurders maken inmiddels gebruik van de data die door de retailers worden verzameld om zelf voorspellingen op korte termijn aan hun dienstenaanbod toe te voegen.” Niet iedereen is echter overtuigd van het succes van de nieuwe technologieën in de modewereld. “Een studie drie jaar geleden toonde dat de beste algoritmes nog altijd de helft van de tijd verkeerde voorspellingen deden,” betoogt The Economist. “Ook het succes van Google in het ontwaren van nieuwe modetrends blijft voorlopig bescheiden, maar Olivier Zimmer, datawetenschapper van het project, zal op termijn meer gesofisticeerde informatie kunnen worden geproduceerd.” Volgens Julie King, modespecialist aan de University of Northampton, zegt er echter van overtuigd te zijn dat het talent van de couturiers over de algoritmes zal blijven zegevieren.” (mah)