Key takeaways
- Regeringen kunnen de verkeersveiligheid verbeteren door lopen en fietsen op te nemen in het vervoers-, gezondheids-, milieu- en onderwijsbeleid.
- Veilige voetpaden, gemarkeerde oversteekplaatsen en beschermde fietspaden zijn essentieel om ongevallen met voetgangers en fietsers te voorkomen.
- Publieke bewustwordingscampagnes die veilig weggedrag promoten en financiële prikkels voor actief vervoer kunnen ook bijdragen aan veiligere straten.
Verkeersongevallen vormen een belangrijke uitdaging voor de volksgezondheid en leiden jaarlijks tot ongeveer 1,2 miljoen doden. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Alarmerend is dat meer dan een kwart van deze sterfgevallen voetgangers en fietsers betreft – mensen die kiezen voor gezonde en milieuvriendelijke vervoerswijzen. Desondanks slaagt de wereldwijde infrastructuur er vaak niet in om hen te beschermen, met beperkte speciale fietspaden en onvoldoende voetgangersinfrastructuur zoals trottoirs en veilige oversteekplaatsen.
De WHO neemt het voortouw tijdens de 8e Wereldwijde Verkeersveiligheidsweek van de Verenigde Naties met een campagne die de nadruk legt op “Maak lopen en fietsen veilig”. Om beleidsmakers te ondersteunen bij het creëren van veiligere, meer toegankelijke en duurzame transportsystemen, heeft de WHO een uitgebreide Active Mobility Toolkit gelanceerd. Deze toolkit biedt praktische hulpmiddelen en strategieën voor overheden, stedenbouwkundigen, gezondheidsprofessionals en maatschappelijke organisaties om geïntegreerde nationale en lokale strategieën te ontwikkelen.
Aantal verkeersdoden bij voetgangers en fietsers varieert sterk per regio
De belangrijkste aanbevelingen in de toolkit zijn onder andere om lopen en fietsen op te nemen in het vervoers-, gezondheids-, milieu- en onderwijsbeleid. De toolkit legt ook de nadruk op het aanleggen van veilige voetpaden, gemarkeerde oversteekplaatsen en beschermde fietspaden; het implementeren en handhaven van veilige snelheidslimieten; het voeren van bewustmakingscampagnes om veilig weggedrag te promoten; en het aanbieden van financiële prikkels om actief vervoer aan te moedigen.
Hoewel het wereldwijde aantal dodelijke voetgangers- en fietsslachtoffers tussen 2011 en 2021 licht is gedaald of stabiel is gebleven, wijzen regionale verschillen op een verslechterende crisis in bepaalde gebieden. Het aantal doden onder voetgangers steeg bijvoorbeeld met 42 procent in de regio Zuidoost-Azië van de WHO, het aantal doden onder fietsers steeg met 50 procent in de Europese regio en het aantal doden onder fietsers steeg met maar liefst 88 procent in de regio Western Pacific. Deze cijfers onderstrepen de noodzaak van gelokaliseerde strategieën om de uitdagingen in specifieke regio’s aan te pakken.
Wereldwijde beweging voor verkeersveiligheid
De WHO werkt samen met honderden regeringen, NGO’s en maatschappelijke organisaties om de oproep tot verandering tijdens de verkeersveiligheidsweek kracht bij te zetten. De Global Alliance of NGOs for Road Safety mobiliseert meer dan 400 lidorganisaties in 100 landen om hervorming van de infrastructuur, onderwijs en beleidsveranderingen te eisen. Lopen en fietsen veiliger maken is niet alleen cruciaal voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de gezondheid, rechtvaardigheid en het klimaat.
Actieve mobiliteit beantwoordt aan de dringende noodzaak om het aantal verkeersdoden te verminderen en levert tegelijkertijd een aanzienlijke bijdrage aan milieuduurzaamheid, minder uitstoot en betere resultaten op het gebied van volksgezondheid. Een veiligere loop- en fietsinfrastructuur kan de afhankelijkheid van de auto verminderen, dagelijkse lichaamsbeweging bevorderen en een leefbaardere stedelijke omgeving creëren. De WHO-campagne en de nieuwe toolkit vormen een scharniermoment in de wereldwijde verkeersveiligheidsbeweging, met het potentieel om aanzienlijke vooruitgang te boeken in het creëren van straten die veilig zijn voor iedereen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!