Whisky levert beleggers sterkste jaarwinsten op

De waarde van zeldzame whisky is op een jaar tijd met 23 procent gestegen. Geen enkele andere niche uit de wereld van de luxebeleggingen heeft een sterkere groei laten optekenen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Knight Frank, gebaseerd op verkoopcijfers van juni dit jaar.

De belangstelling voor whisky als verzamelobject is aanzienlijk toegenomen, vooral onder de ultrarijken in China en andere delen van Azië. Samen met whisky hebben ook de prijzen van kunst en munten een dubbelcijferige groei gekend.

Gemengd

‘De traditionele categorieën luxebeleggingen toonden een gemengd beeld,’ zegt Andrew Shirley, hoofd luxeresearch bij Knight Frank. ‘Onder meer bleek dat de klassieke automarkt een achteruitgang moest registreren, maar daarentegen lieten wijn en kunst sterke prestaties optekenen. De waarde van whisky is het voorbije decennium meer dan vervijfvoudigd.’

Ook de kunstmarkt kende – met een groei van 10 procent – een positief jaar. De sector liet een aantal succesvolle verkopen optekenen. Onder meer werk van David Hockney en Jeff Koons werd voor meer dan 90 miljoen dollar verkocht. Ook de wijnsector liet een stijging met 9 procent registreren. Bij de luxehorloges was er sprake van een groei met 2 procent.

Daarentegen werd bij de sieraden een achteruitgang met 7 procent genoteerd. Ook de klassieke wagens kenden een terugval met 5 procent.

Liefhebbers

‘De kopers van klassieke auto’s zijn eerder liefhebbers dan echte beleggers,’ zeggen de onderzoekers. ‘Zij richten zich dan ook vooral op de actuele waarde van het product. Toch kunnen ook zeldzame wagens nog altijd bijzonder hoge prijzen halen.’

‘Dat blijkt onder meer voor modellen uit de Formula One het geval, zoals exemplaren van McLaren of Ferrari, die een bedrag van respectievelijk 20 miljoen dollar en 6 miljoen dollar van eigenaar zijn gewisseld.’

‘Hoewel rijke verzamelaars veel tijd en geld kunnen besteden aan kunst of auto’s, maakt een rapport van UBS duidelijk dat waarde niet hun eerste prioriteit vormt,’ benadrukken de onderzoekers.

‘Voor 25 procent van de verzamelaars komt passie op de eerste eerste plaats. Slechts 13 procent maakt vooral gewag van winstdoelstellingen. De helft heeft zijn collectie ook nooit laten taxeren.’

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20