Wetstraat was massaal in Spa, voor wedstrijdje Formule 1 in de VIP-sectie

Wetstraat was massaal in Spa, voor wedstrijdje Formule 1 in de VIP-sectie
(vlnr.) Premier Alexander De Croo (Open Vld), FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem, Formule Eén-piloot en winnaar Max Verstappen en minister-president van Wallonië Elio Di Rupo (PS) (JONAS ROOSENS/BELGA MAG/AFP via Getty Images)

Crisis? Niets crisis, dit weekend in Spa-Francorchamps, waar meer dan 300.000 mensen samentroepten om de helden van de autosport te gaan bekijken, terwijl die door de Eau Rouge, de Raidaillon of de Blanchimont scheurden.

  • Zoveel volk en glamour & glitz? Dan kan de Belgische politiek onmogelijk achterblijven, zo luidt de ongeschreven regel in de Wetstaat. Bovendien: de overheid is, via het Waals Gewest, de organisator én grote geldschieter van het hele evenement. Met de Nationale Loterij als sponsor, met ex-politicus Melchior Wathelet (Les Engagés) als voorzitter van de uitbater van het circuit ook, stromen de uitnodigingen voor het VIP-sectie richting politici binnen.
  • Gespot dus: premier Alexander De Croo (Open Vld) met z’n gezin in de paddock, bij constructeur Mercedes, maar evengoed de onvermijdelijke Georges-Louis Bouchez (MR), een racefanaat, en oud-premier Charles Michel (MR), die even op de foto ging met de eveneens aanwezige Rode Duivel Kevin De Bruyne. Zo werd het een wel erg ‘blauw feestje’, want Waals minister Willy Borsus (MR) reikte na de race de prijs uit aan winnaar Max Verstappen.
  • Overigens kon men feest vieren in Spa: het circuit dreigde geschrapt te worden van de kalender. Maar Wathelet begon aan een onwaarschijnlijk lobby-offensief, bij de F1-bazen, die hun oog hebben laten vallen op meer lucratieve races in Azië en de VS. Dat lukte, partieel toch: voor 2023 blijft de race gepland. Nog één jaar VIP-tickets gegarandeerd dus, voor de politici. Maar daarna wordt het opnieuw moeilijk, tenzij men ongetwijfeld opnieuw miljoenen belastinggeld pompt in de organisatie. 
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.