Een op drie werknemers wil geen opleidingen volgen: “Ze hebben geen idee van de mogelijkheden”

Een op drie werknemers wil geen extra opleidingen volgen, dat blijkt uit cijfers van SD Worx. En toch zou dat handig zijn. Dat vertelde Valerie Maes van online trainingsbureau GoodHabitz in een interview met Business AM.


Beluister hier het volledige interview met Valerie Maes:


De essentie: Gebrek aan tijd is een grote reden om geen opleiding te willen. Echter zijn er voordelen aan leren, zowel voor de werkgever als werknemer. Een duidelijk aanbod creëren en dat communiceren is essentieel.

  • Maes verduidelijkt: “Van de werknemers die geen opleiding willen, geeft 38 procent aan dat ze geen tijd hebben om te leren. Wat jammer is, want je kunt dat ondervangen met trainingen rond timemanagement, persoonlijk leiderschap en omgaan met stress. Zodat die mensen op een andere manier naar tijdsbesteding gaan kijken.”
  • “Een learner-marketingstrategie helpt om het opleidingsaanbod van de organisatie onder de aandacht te brengen bij de medewerkers. Dit via verschillende marketing- en communicatieacties. Vaak hebben zij geen idee van de opleidingsmogelijkheden bij hun werkgever.”
  • “In de praktijk is er gemiddeld maar 20 procent van de medewerkers die intrinsiek gemotiveerd is om aan het leren te gaan. Je kunt de overige 80 procent meekrijgen door op teamniveau bepaalde afspraken rond leren onder te brengen in de beoordelingsgesprekken, bijvoorbeeld”, aldus Maes.
  • “Of je kunt opleidingen voor werknemers direct meenemen bij het aannemen van nieuwe medewerkers. En daarnaast kan je opleidings- en ontwikkelmogelijkheden ook koppelen aan belangrijke thema’s binnen de organisatie, bijvoorbeeld digitale transformatie, welzijn of leiderschap.” (nd)