Wereldwijde internetverkoop stijgt 8 procent tijdens feestdagen

De online verkoop bracht tijdens de voorbije eindejaarsperiode, gaande van 1 november tot 31 december, over de hele wereld 723 miljard dollar (650 miljard euro) op. Dat blijkt uit een rapport van de dataverzamelaar Salesforce.

Opvallend dit jaar was dat winkels die een click & collect-service aanbieden op hun website – waarbij je kan bestellen via de website, maar het in de winkel moet gaan halen – veel succes hadden, maar vooral tegen de piekmomenten aan. Ze zagen hun omzet stijgen met 18 procent.

De totale onlineverkoop viel dan weer met 27 procent in de week voor kerstmis. ‘Dat komt waarschijnlijk doordat mensen ofwel hun kerstcadeaus al in de zomer kopen of last-minute naar fysieke winkels gaan om leveringsproblemen te vermijden’, klinkt het in het rapport. Wat de populariteit van click & collect deels verklaart.

Artificiële intelligentie

Het was een absoluut recordjaar voor Cyber Week, de week na Black Friday en Black Monday. De wereldwijde e-commerceomzet groeide in die periode met 24 procent tot 143 miljard dollar. De populairste dag was Black Friday, maar Thanksgiving op 28 november tekent voor een mooie tweede plaats.

Niet verrassend was er veel trafiek via mobiele toestellen. In het begin van het jaar was er bijna geen verkoop via smartphones of tablets, op piekdagen als kerstmis kwam 80 procent van de trafiek en 65 procent van de bestellingen via een mobiel toestel.

En ook artificiële intelligentie is aan een serieuze opmars bezig. 10 procent van de digitale bestellingen en 5 procent van de omzet kwam via aanbevelingen gebaseerd op uw online gedrag.

Meer