De wereld consumeert minder alcohol

De wereldwijde verkoop van alcoholische dranken is het voorbije jaar met 1,3 procent ingekrompen. De daling wordt geleid door de biersector, die een achteruitgang met 1,8 procent diende te melden.

Dat blijkt uit een rapport van consulent International Wine and Spirits Research. Er wordt aan toegevoegd dat de cijfers een versterking vormen van een trend die de voorbije jaren al kon worden opgetekend. De voorbije vijf jaar heeft de verkoop van alcoholische dranken een gemiddelde terugval met 0,3 procent laten optekenen. De wereldwijde bierverkoop had tijdens diezelfde periode een gemiddelde achteruitgang van 0,6 procent dienen te melden.

Gin

“Rekening houdend met de heropleving van de wereldwijde economie, kan de sterkere terugval toch wel verrassend worden genoemd,” benadrukt Alexander Smith, topman van IWS Research. “Het wereldwijde bruto binnenlandse product kende vorig jaar een groei met 3,1 procent en ook dit jaar wordt een verdere stijging met 3,6 procent in het vooruitzicht gesteld.” “Een dergelijke groei zou normaal gepaard moeten gaan met een hogere alcoholconsumptie. Bovendien breidt ook de wereldwijde populatie volwassenen – die legaal alcohol kan consumeren – verder uit. Maar toch is de groei op de drankenmarkt achterwege gebleven.” Het fenomeen moet volgens Alexander Smith echter grotendeels worden toegeschreven aan de economische zwakte op een aantal opkomende markten, terwijl ook met de strengere regelgeving rekening moet worden gehouden. Op de markt van de sterke dranken kon nog wel een lichte groei van 0,3 procent worden opgetekend, maar vooral de dalende bierconsumptie heeft volgens Smith tot een achteruitgang geleid. Daarbij wordt vooral gewezen naar China, in volumes de grootste biermarkt van de wereld, waar een omzetdaling met 4,2  procent moest worden gemeld. Maar ook in Brazilië en Rusland, twee andere belangrijke markten, werd een achteruitgang met respectievelijk 5,3 procent en 7,8 procent geregistreerd. Het grote lichtpunt van het voorbije jaar was gin, waar de verkoop wereldwijd een stijging met 3,7 procent liet noteren. (mah)