Welke regels gelden er als een winkel uitpakt met forse kortingen?

De winkelketen Albert Heijn trekt met opmerkelijke kortingen alle aandacht naar zich toe. Wie bepaalde producten koopt, waaronder wasproducten van Dash, mag zeven verpakkingen kopen voor de prijs van twee. Maar aan welke regels moeten de winkel en klanten zich houden?


Key takeaways

  • Deze week loopt er een actie bij Albert Heijn waarbij je zeven producten voor de prijs van twee kan kopen.
  • De Belgische wetgeving verplicht de keten om voldoende voorraad te voorzien. Indien dat niet lukt moet die alternatieven, zoals een reclamecheque, voorzien.
  • Albert Heijn beperkt bovendien hoeveel producten een klant kan kopen tijdens een aanbieding.

Context: Momenteel loopt er bij Albert Heijn een 2+5-actie voor bepaalde producten.

  • “Een 2+5-actie komt overeen met een korting van 71 procent”, laat de consumentenorganisatie Testaankoop weten in een blogbericht. “In het algemeen geldt: voor A-merken is het altijd de moeite om op een promo te wachten. De prijzen zakken dan vaak tot op het niveau van huismerken.”
  • En dat is een boodschap die de klanten van Albert Heijn ter harte hebben genomen. De opmerkelijke promotie leidde al tot lege rekken in tal van winkels. Al maakt Albert Heijn zich sterk dat er voldoende voorraad is.

Voldoende voorraad tijdens kortingen

Duiding: Het voorzien van voldoende voorraad tijdens de promotieperiode is meteen ook een van de verplichtingen waar een winkelketen zich moet aan houden wanneer die uitpakt met kortingen.

  • Indien een winkel dat niet kan garanderen, moet die alternatieven voorzien. Albert Heijn pakte bijvoorbeeld uit met een reclamecheque. Die geeft klanten het recht om later tegen de actieprijs de producten alsnog aan te kopen. Het moet dan wel om een product gaan dat meer dan 25 euro kost.

Maar: De wet voorziet drie uitzonderingen op de bovenstaande regels.

  • Dat is het geval wanneer de winkel niet meer onder dezelfde voorwaarden een nieuwe voorraad van de promoproducten kan aankopen.
  • Een keten moet ook geen alternatief, zoals een promocheque, voorzien wanneer die aangeeft dat de actie geldt tot wanneer de voorraad op is. Hetzelfde geldt wanneer een product het assortiment verlaat
  • De uitzondering is ook van toepassing wanneer de reclame duidelijk vermeldt hoeveel stuks er te koop zijn, bijvoorbeeld 100 stuks van één specifieke product, in een bepaalde winkel.

Ook dit: Winkels mogen niet met verlies verkopen.

  • In bepaalde gevallen is verkoop met verlies wel toegelaten, laat de FOD Economie weten. De uitzondering geldt bijvoorbeeld voor goederen snel bederven en niet langer bewaard kunnen worden of wanneer een concurrent verkoopt aan een prijs die voor de winkel verlieslatend is. In dat geval mag die reageren op de prijsactie.

Welke regels gelden er voor de consument?

Duiding (2): Ook de consument moet zich aan enkele regels houden tijdens een promotieactie.

  • De Belgische wetgeving beperkt niet hoeveel producten iemand kan kopen tijdens een promotieactie van een winkel. Al kan die zelf wel limieten opleggen. Bij Albert Heijn kan je bijvoorbeeld maximaal zes producten per aanbieding per klant. Voor de huidige promotie bedraagt de limiet zeven aangezien het om een 2+5-actie gaat. Winkels moeten die beperkingen altijd duidelijk vermelden.

Neem kijkje bij concurrent

Vergeet niet: Als de rekken bij Albert Heijn leeg zijn, kan je alsnog kijkje nemen bij de Colruyt. Die keten reageert altijd op kortingen van de concurrenten.

  • “Colruyt reageert op alle promo’s, ook op 2+5”, liet de winkel weten via een reclamebericht in verschillende media. Hoewel Colruyt de actie op die manier in de markt zet krijgen klanten al een korting zodra ze twee producten kopen. Je hoeft dus niet met zeven stuks buiten te wandelen om van de promoprijs van Albert Heijn te genieten.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.