De directie van Audi Brussels roept de vakbonden vanavond om 19 uur bijeen voor een bijzondere ondernemingsraad. Zo’n vergadering betekent gewoonlijk slecht nieuws.
De context: Er wordt al maanden gespeculeerd over een mogelijke sluiting van de autofabriek in Vorst, die goed is voor zowat 3.000 werknemers.
- De site mag vanaf 2027 immers de opvolger van het huidige model Audi Q8 e-tron niet meer bouwen, want dat is toegewezen aan andere fabrieken.
- Tot 2026 zit de fabriek nog safe, maar voor daarna hebben de circa 3.000 werknemers nog niets in handen.
Meer details: Er deden de voorbije maanden diverse scenario’s de ronde:
- Een volledige sluiting
- De komst van een nieuw model van Audi, of van een ander merk van moedergroep Volkswagen
- Een degradatie tot een overloopfabriek, zeg maar een reservefabriek voor tijdelijke productie om andere zusterfabrieken te depanneren
- De omvorming tot een fabriek voor onderdelen, bijvoorbeeld batterijpakketten
De politieke context: De Vivaldi-regering probeerde de Audi-directie met een reeks steunmaatregelen te overhalen om de fabriek een nieuwe toekomst te geven. Vanavond zal er meer duidelijkheid zijn in welke mate dat gelukt is.