In de grootwarenhuizen merken ze op dat er een lichte stijging is in alle drankcategorieën. Dat meldt woordvoerder van Delhaize, Roel Dekelver.
Drankmerken communiceren minder, maken minder reclame en voeren geen promoties. Toch weerhoudt dat er ons niet van om naar de winkel te trekken om een paar flessen of vaatjes te halen. Er is een lichte stijging te zien in de aankoop van alcoholische drank en dat is voornamelijk te wijten aan de genomen maatregelen in de horeca. Mensen nemen het initiatief en maken het gezellig thuis.
Bij Delhaize merken ze twee fenomenen. Enerzijds verkoopt de rosé zeer goed, hooogstwaarschijnlijk door het mooie weer de voorbije dagen. Anderzijds verkopen de wijnvaatjes ook zeer goed. Dat is volgens woordvoerder Roel Dekelver dan weer te wijten aan de quarantaine. ‘Mensen anticiperen erop dat de quarantaine wel nog even zal duren. Zo’n wijnvaatje is langer houdbaar en de mensen zijn niet bang dat het niet op zal geraken.’
Kanttekening
Een aantal weken geleden vreesde de Druglijn al voor een stijging in de alcoholverkoop. De cijfers die we nu zien, moeten geen onrust veroorzaken. Volgens de woordvoerster van Colruyt moet er genuanceerd worden. ‘De stijging in de verkoop heeft verschillende oorzaken en is dus niet per se te wijten aan de lockdown. Dit weekend zijn er veel gezinnen die iets organiseren voor Pasen en de temperaturen zijn de lucht ingegaan. Dan zien we wel vaker dat de partyboxen van de wijn het goed doen.’