Wat verdient een artiest nu aan Spotify en iTunes?

Muziek streamen is de toekomst. Dat horen we al jaren. Het succes van iTunes en Spotify toont aan dat er wel degelijk een enorme vraag is vanwege consumenten naar een dergelijk model. Matthew Panzarino van The Next Web onderzoekt wat deze evolutie betekent voor artiesten. Het antwoord is deprimerend ontnuchterend.

De aantrekkingskracht van iTunes Match en Spotify is duidelijk. Het is een droom voor consumenten: maandelijks een klein bedrag betalen en je kan muziek streamen zoveel je wil. Apple en Spotify varen er wel bij, maar hoe zit dat met de artiesten zelf? Hoeveel houden zij over aan deze zogenaamd ‘vernieuwende’ modellen?

Het eerste dat Panzarino opviel bij zijn onderzoek was het gebrek aan transparantie bij beide partijen. Zowel artiesten als Apple en Spotify toonden zich weinig bereid details openbaar te maken.

Josh Davison van de groep Parks and Gardens liet in een tweet wel een zeldzaam licht op zijn inkomsten schijnen. Een lied dat éénmaal wordt afgespeeld brengt de artiest 0,003 dollar op iTunes Match op en 0,009 dollar op Spotify. Daarnaast moeten artiesten ook een jaarvergoeding betalen om te verschijnen in de distributiekanalen.

Panzarino berekent op basis van deze cijfers dat je liedjes maar liefst 15.127 maal moeten worden afgespeeld op iTunes om die vaste kost van 50 dollar op jaarbasis terug te verdienen. Op Spotify zijn er 5.171 ‘plays’ nodig – iTunes Match betaalt wel een bonus uit wanneer iemand een lied koopt.

Voor bekende artiesten zijn zulke cijfers een peulenschil, maar nieuwe muziekgroepen kunnen er enkel van dromen. De Australische blog Crikey spreekt dan ook van Spotify en streaming als een “zwart gat voor artiesten”.

De moraal van het verhaal is dat je beter af bent met het rechtstreeks kopen van een cd als je een nieuwe artiest wil steunen. De situatie kan in de toekomst dan wel verbeteren, op dit moment worden artiesten zeker niet rijk van streamingdiensten.