Wat is het grootste kritiekpunt dat je ooit van een superieur hebt gekregen?

Wanneer je uit bent genodigd voor een sollicitatiegesprek dan dien je altijd goed voorbereid te zijn. Ook op vragen die je gesprekspartner meer inzicht moeten geven in eventuele minpunten van elke kandidaat. Bepaalde minder sterke kanten kunnen immers van invloed zijn op zijn, of haar, vermogen om de functie naar behoren uit te voeren. Een vraag die je zou kunnen verwachten tijdens een sollicitatiegesprek zou dan ook kunnen zijn: “Wat was het grootste punt van kritiek dat je, in je laatste functie, ooit hebt gekregen van een leidinggevend?”

Hoe moet je deze vraag correct beantwoorden

Een gesprekspartner die weet wat hem, of haar, te doen staat, zal zich echter niet snel uit het veld laten slaan als vast komt te staan dat je ooit wat kritiek te verduren hebt gehad. Op het ogenblik dat je bijvoorbeeld in een ongebruikelijke situatie altijd wel prestatiebeoordelingen hebt gekregen die getuigen van vlekkeloos afgeleverd werk, dan kun dien je daar natuurlijk ook melding van te maken om zo te kunnen laten zien dar je in staat bent om prima werk af te leveren en je daarnaast niet bang bent om gemaakte fouten ruiterlijk toe te geven
In de meeste gevallen moet je echter bereid zijn om één of twee problemen die in de loop van je carrière op je pad zijn gekomen tijdens een sollicitatiegesprek te bespreken. Natuurlijk is het verstandig als je een situatie kunt schetsen die niet veel te maken heeft met de functie waar je naar solliciteert. Verder zul je niet alleen het punt van kritiek dienen te bespreken, maar ook de manier waarop je vervolgens het probleem hebt aangepakt en verbeterd. 

Voorbeeld van een antwoord

Indien je bijvoorbeeld in je werkverleden, kritiek hebt gekregen van een leidinggevende kritiek hebt gekregen over je vaardigheden met betrekking tot het spreken in het openbaar, dan kun je aangeven dat je daarna stappen hebt ondernomen om deze punten te verbeteren. Voor je potentiële werkgever is het van groot belang om te weten dat je geluisterd hebt naar de kritiek en hier je voordeel mee gedaan hebt. Deze aanpak werkt echter alleen erg goed als je in de beoogde functie geen buitengewoon goede spreker in het openbaar hoeft te zijn. 

Wanneer je deze vraag wordt gesteld, dan dien je overig uiterst voorzichtig te zijn met het geven van cliché antwoorden, bijvoorbeeld door een minpunt van jezelf te benoemen die eveneens als een pluspunt geïnterpreteerd zou kunnen worden door je gesprekspartner. De meeste wervers van nieuwe werknemers zullen echter al snel afknappen op uitspraken als: “Ik ben een perfectionist en zet mezelf te veel onder druk.” Werkgevers zullen immers eerder op zoek zijn naar oprechte antwoorden. Daarnaast zal het je zeker sieren als je bereid bent om ook je zwakke punten onder ogen te zien en vervolgens stappen wilt ondernemen om de nodige verbeteringen hierin aan te brengen.

Meer