Wat betekent de deal met WWE voor de plannen van Netflix om te investeren in live sport?

In de sportwereld wordt met argusogen gekeken naar de grote streamingdiensten. Omdat lineaire televisie het al enige tijd moeilijk heeft, zit het grote geld namelijk bij hen. Velen verwachten dan ook dat de streamingdiensten in de toekomst grote spelers zullen worden als er uitzendrechten van grote sportcompetities aangeboden worden. Netflix ontkent echter nog steeds dat het dat van plan is, hoewel het bedrijf een gigantisch bedrag op tafel legde voor de rechten van de WWE.

Wat ging eraan vooraf? Eerder deze week raakte bekend dat Netflix de rechten heeft gekocht om vanaf 2025 wekelijks WWE Raw uit te zenden. Dat is een onderdeel van World Wrestling Entertainment (WWE), de grootste en populairste worstelorganisatie ter wereld. Netflix betaalt voor die rechten die exclusieve rechten maar liefst 5 miljard dollar (4,6 miljard euro) voor de komende tien jaar. Het kan de deal na vijf jaar wel verbreken, of voor nog eens tien jaar verlengen.

  • Met deze deal waagt Netflix zich voor het eerst aan live sport. De voorbije jaren wist de streamingdienst zich wel al meermaals te onderscheiden met succesvolle sportdocumentaires. Denk daarbij aan Drive To Survive over Formule 1 Break Point over tennis, Tour de France: Unchained over wielrennen, Full Swing over golf en Six Nations: Full Contact over rugby.
  • De move van Netflix is het zoveelste bewijs dat streamingdiensten steeds belangrijker worden als het gaat om uitzendrechten van sporten. Zo kocht Prime Video in de Verenigde Staten rechten op verschillende NFL-wedstrijden en was er daarvan ook één wedstrijd te zien op Peacock. Apple TV+ kocht dan weer de rechten van de Noord-Amerikaanse voetbalcompetitie MLS (en Lionel Messi).

Ted Sarandos

WWE is uniek: Netflix-co-CEO Ted Sarandos ontkent voorlopig dat het kopen van de rechten op WWE Raw een voorbode is op meer sportrechten. “WWE is sportentertainment”, legt hij uit. Daarmee verwijst Sarandos naar het het feit dat professioneel worstelen scripted is en dus anders is dan de meeste sporten. “Ik zou dit dus niet zien als een signaal dat onze sportstrategie verandert.”

Toch: Ondanks de uitspraken van Ted Sarandos denken experten toch dat Netflix zich steeds meer zal beginnen mengen als het gaat over uitzendrechten van sporten. De streamingdienst is de laatste jaren al heel regelmatig van gedachten veranderd, denk daarbij aan het tonen van reclame en het tegengaan van het delen van wachtwoorden.

  • Door zijn 260 miljoen abonnees wereldwijd is Netflix ideaal geschikt om heel wat sporten te streamen. Met Drive to Survive bewees het al dat het een sport zoals Formule 1, die zeer klein was in de Verenigde Staten, kan doen groeien tot een wereldwijd fenomeen. Met WWE, dat groot is in de VS maar klein in de rest van de wereld, hoopt het het omgekeerde te doen.

UFC en NBA?

Andere sporten? Sowieso zal Netflix niet gehaast zijn om meteen gigantische investeringen te doen om andere sportrechten binnen te halen. De streamingdienst heeft weinig ervaring met live-uitzendingen en die beperkte ervaringen die het wel heeft, waren geen succes door technische problemen. Het zal dus sowieso eerst willen kijken of de wekelijkse uitzending van WWE Raw goed verloopt, voor het nieuwe risico’s neemt. Toch zijn er enkele sporten waarmee ze zich ook de komende jaren mogelijk zullen moeien.

  • UFC: De deal van de UFC met ESPN loopt af in 2025. De gevechtsport is de laatste jaren enorm gegroeid waardoor een nieuwe deal ongetwijfeld zeer lucratief zal zijn. Bovendien zit de UFC sinds september 2023 samen met de WWE onder dezelfde holding TKO. Het zou dus niemand verbazen als Netflix ook van de UFC bepaalde uitzendrechten koopt.
  • NBA: Ook de deal van de NBA loopt volgend jaar af. De basketbalcompetitie zou volgens kenners hopen op zo’n 8 miljard dollar (7,4 miljard euro) per jaar bij een nieuwe deal. Om dat bedrag bij elkaar te krijgen, rekent het op meerdere partners. Momenteel zitten de rechten op de NBA bij TNT, eigendom van Warner Bros., en ESPN, eigendom van The Walt Disney Company. Bij de nieuwe deal zal daar ongetwijfeld een derde partner bijkomen, vermoedelijk een streamingdienst.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.