Wereldwijd gaat het de Amerikaanse online taxidienst Uber misschien wel voor de wind, maar in verscheidene Europese landen stuit het bedrijf op steeds meer verzet van regulatoren. Na het verbod in Frankrijk en Brussel, is het nu de beurt aan Duitsland om de Amerikaanse startup het leven moeilijk te maken.
Volgens de New York Times onderschatte Uber niet enkel het belang van regelgeving, maar slaagde het bedrijf er ook niet in de critici van zijn bedrijfsmodel te overtuigen.
Begin november zag Uber zich verplicht zijn kantoor in Frankfurt te sluiten. Frankfurt, een zakenstad met 690.000 inwoners, leek nochtans veelbelovend voor de taxidienst, die een mobiele applicatie aanbiedt waardoor een auto met chauffeur kan worden besteld.
De eerste tegenslag voor het bedrijf was het verbod dat Duitsland uitvaardigde op UberPop, een goedkope taxidienst die werkt met freelance chauffeurs die een bijverdienste zoeken.
Toen Uber vervolgens zocht naar een samenwerking met taxibedrijven, zodat het bedrijf zich aan de regelgeving zou kunnen houden, kwam echter een tweede tegenslag. De taxisector weigerde immers elke samenwerking.
Kwaad bloed
“De praktijken van Uber passen niet in de Duitse cultuur,” omschrijft de directeur van een Frankfurts taxibedrijf het probleem. “Wij houden er niet van, onze regering niet en onze klanten ook niet.” In november moest Uber zich na gelijkaardige problemen ook al terugtrekken uit Hamburg en Düsseldorf. Ook in Amsterdam, Parijs en Brussel rijden geen Uber-chauffeurs meer rond.
“Wie in Duitsland succesvol wil zijn als ondernemer, moet de regelgeving begrijpen,” benadrukt Martin Fassnacht, professor management, tegenover de New York Times. “Dat had ook Uber ernstiger moeten nemen.”
Door eerst de regels te breken, zette Uber niet enkel kwaad bloed bij de Duitse overheid, maar vertroebelde meteen ook de relaties met de lokale taxisector. Toen uiteindelijk bleek dat Uber de vergunningen van die taxibedrijven nodig had om verder te kunnen werken, was het echter al te laat en wou geen enkele partij nog met de Amerikaanse onderneming in zee gaan.
De agressieve tactiek van Uber schrikte zelfs klanten af. “Dat werkt misschien in de Verenigde Staten, maar niet hier in Duitsland,” getuigt een voormalig Uber-klant, die afhaakte nadat hij begreep dat het bedrijf gerechtelijke bevelen negeerde en zijn werknemers als zelfstandigen in dienst nam. “Iedereen moet de regels respecteren.”