Waar investeren de rijken hun geld in crisistijd?

Passionele beleggingen van de superrijken hebben de voorbije tien jaar gemiddeld een return van 175 procent opgeleverd. Dat blijkt uit een rapport van consulent Knight Frank. Daarmee presteren de passionele beleggingen gevoelig beter dan de aandelenmarkten. Op de beurs van Londen lieten de honderd grootste bedrijven immers een groei met 36 procent laten optekenen. De grootste stijging werd opgetekend voor goud (434 procent), gevolgd door klassieke wagens (395 procent), muntstukken (248 procent), postzegels (216 procent) en wijnen (166 procent).

“Deze resultaten tonen aan dat de beste opbrengsten niet noodzakelijk afkomstig zijn van de populairste investeringen,” wordt er opgemerkt. “Dat geeft aan dat passie en prestige voor vele beleggers belangrijker zijn dan zuivere financiële overwegingen. Uurwerken, die onder invloed van de Chinese miljonairs de tweede populairste passionele belegging vormden, bleken slechts een meerwaarde 76 procent op te leveren. Ook kunstwerken werd slechts een meerwaarde van 199 procent opgetekend.

De opmerkelijke meerwaarde die klassieke wagens hebben opgeleverd, zou volgens waarnemers echter te wijten kunnen zijn aan hoge benzineprijzen, die eigenaars van exclusieve wagens zou kunnen hebben aangezet om hun collectie aan goedkopere prijzen te verkopen. Wel wordt opgemerkt dat de beste luxe-investeringen – auto’s, muntstukken, postzegels en kunst – minstens even goed hebben gepresteerd dan luxevastgoed in Londen, Parijs, New York, Hongkong en Sao Paolo.

Het voorbije jaar waren kunst, uurwerken en wijn de meest populaire passionele investeringen, gevolgd door juwelen, klassieke wagens, sportclubs en postzegels. Er wordt aan toegevoegd dat de rijken vorig jaar gemiddeld 4 procent van hun portfolio in passionele beleggingen hebben geïnvesteerd. (MH)

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten