Vrouwenvoetbal: de topclubs en toeschouwers tekenen present, de inkomsten… minder

Adviesbureau Deloitte publiceert deze week de ‘Football Money League 2023’, zijn jaarlijkse rapport over de Europese economie van het voetbal. Daarin voor het eerst aandacht voor de evolutie van het vrouwenvoetbal. Ook de FIFA maakt in haar Global Transfer Report melding van de toenemende populariteit van vrouwenvoetbal.

Waarom is dit belangrijk?

Dat het vrouwenvoetbal wereldwijd in de lift zit, is duidelijk. 1,1 miljard mensen volgden het WK 2019. Dat waren er 20 procent meer dan in 2015. Verwacht wordt dat ook het WK in Australië en Nieuw Zeeland later dit jaar dat record zal breken. Dat resulteert nochtans in weinig financieel gewin. De meeste vrouwentopclubs zijn verlieslatend.

Vrouwenteams genereren 200 keer minder inkomsten dan hun mannelijke tegenhangers

In het nieuws. De consultants van Deloitte nemen voor het eerst de financiële bijdrage van vrouwenteams aan de grote clubs in hun rapportage mee.

  • De belangrijkste conclusie: bij de 20 Europese clubs met de grootste budgetten genereerden de vrouwenafdelingen vorig jaar gemiddeld 2,1 miljoen euro aan inkomsten.
  • Ter vergelijking: hun mannelijke tegenhangers hadden gemiddeld meer dan 450 miljoen euro a
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer