Vrouwen lopen bijna twee keer zoveel kans als mannen om als inzittende van een auto bij een verkeersongeval in het voertuig gekneld te raken. Tevens moet worden vastgesteld dat mannelijke en vrouwelijke slachtoffers van verkeersongevallen vaak ook heel verschillende letselpatronen laten optekenen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University Hospitals Plymouth in het Verenigd Koninkrijk.
Het onderzoek was gebaseerd op gegevens van 70.027 patiënten die in de loop van het voorbije decennium na een verkeersongeval in een traumacentrum van een Brits ziekenhuis werden opgenomen.
Veiligheidsvoorzieningen
“Het onderzoek kan autofabrikanten helpen het ontwerp van hun voertuigen en de veiligheidsvoorzieningen te optimaliseren om het aantal verwondingen bij beide sekses te verminderen”, beklemtoont onderzoeksleider Tim Nutbeam, specialist spoedhulp bij het University Hospital Plymouth.
“De resultaten versterken bovendien de vraag naar de opname van biologisch meer nauwkeurige mannequins die bij crashtests worden gebruikt, zodat de impact van de ongevallen op vrouwen beter zou kunnen worden onderzocht.”
Het onderzoek maakte duidelijk dat mannen vaker bij ernstige ongevallen betrokken waren en ook een groter risico lopen om in het ziekenhuis te moeten worden opgenomen. “Toch bleek dat slechts 9 procent van de mannelijke slachtoffers bij de crash in de auto gekneld was geraakt”, stippen de wetenschappers aan.
“Bij vrouwen loopt dat echter op tot 16 procent. Bij vrouwen worden tevens vaker verwondingen aan de heupen en de ruggengraat opgemerkt. Mannen lopen een groter risico op letsels aan het hoofd, het gelaat, de borst en de ledematen.”
Aard verwondingen
De onderzoekers stellen dat mogelijk de aard van de verwondingen ertoe leidt dat vrouwen vaker in het wrak van een auto gekneld raken. “Deze verwondingen zou het vrouwen moeilijker kunnen maken om zichzelf uit de wagen te redden”, merken ze op.
“Vrouwen lopen bij verkeersongevallen vaker een bekkenbreuk op dan mannen. Met een dergelijk letsel wordt het echter veel moeilijker om op eigen kracht uit het voertuig te komen.”
“Ook het verschil in rijstijl kan echter een invloed hebben”, zeggen de onderzoekers nog. “Mannen raken vaker betrokken bij frontale aanrijdingen. Bovendien zitten mannen in het voertuig ook vaker achter het stuur dan vrouwen.”
“Hierdoor lopen mannen een grotere kans om door het stuur of de airbag geraakt te worden. Vrouwelijke chauffeurs hebben anderzijds de neiging om de afstand tussen het stuur en de stoel van de bestuurder te verkleinen. Daardoor zouden ze mogelijk een grotere kans lopen om in het voertuig gekneld te raken.”
“Ook de typische lichaamsbouw van mannen en vrouwen kan een impact hebben. Vrouwen hebben een breder bekken dan mannen. Dit leidt ertoe dat het bekken van een vrouw zich bij een ongeval dichter bij de deur bevindt. Maar dat vindt men bij de mannequins voor crashtests niet terug.”
“Crashtests zijn gestandaardiseerd en zouden daarom vrouwen en mannen in gelijke mate moeten beschermen. Maar indien de fabrikanten niet op biologisch nauwkeurige mannequins een beroep doen, wordt dit wel erg problematisch.”
“Het is belangrijk om te benadrukken dat de impact van ongevallen op vrouwen en mannen sterk kan verschillen”, beklemtonen de onderzoekers nog. “Een inzicht in de sekseverschillen die bij letselpatronen kunnen optreden, kunnen paramedici helpen te voorspellen welk type verwondingen mogelijk bij de slachtoffers zou kunnen worden verwacht.”
“Dat kan een belangrijke impact hebben op de interventie die de hulpverleners uiteindelijk zullen uitvoeren en de mogelijke keuze van het ziekenhuis waar het slachtoffer zal worden opgenomen en behandeld. De studie kan de autofabrikanten tevens helpen veiligheidssystemen te ontwikkelen waarbij mannen en vrouwen op een gelijkwaardige manier worden beschermd.”
(ns)