Vrees voor werkloosheid neemt toe bij de Belgische consument

Vrees voor werkloosheid neemt toe bij de Belgische consument
Nieuwstraat in Brussel – (Photo by NICOLAS MAETERLINCK/BELGA MAG/AFP via Getty Images)

Na een heropflakkering in februari is het Belgische consumentenvertrouwen deze maand fors afgezwakt. Zo is de vrees voor werkloosheid opnieuw toegenomen, leert de jongste consumentenenquête van de Nationale Bank van België (NBB) ons.


Key takeaways

  • Het Belgische consumentenvertrouwen is deze maand met 6 punten afgenomen tot -10 punten.
  • De angst voor werkloosheid is opnieuw toegenomen.
  • Voorts blijkt uit de enquête van de NBB dat de verwachtingen van de huishoudens omtrent hun financiële situatie onveranderd blijft.

In het nieuws: Het Belgische consumentenvertrouwen is deze maand fors teruggevallen.

  • Nadat de indicator van de NBB in februari met 7 punten was gestegen tot -4 punten is die deze maand gedaald tot -10 punten.
  • Die daling is een gevolg van een groeiend pessimisme over de economische situatie in België en een grotere vrees voor werkloosheid.
    • De beoordeling van de economische vooruitzichten zakte zelfs naar -35 punten, het laagste peil sinds november 2022. De bezorgdheid van de Belgische consumenten over de economische toestand van het land komt niet geheel als een verrassing. De Amerikaanse president Donald Trump is immers van plan de invoerheffingen op Europese producten te verhogen. Dergelijke protectionistische maatregelen kunnen vergaande gevolgen hebben voor Europese bedrijven. Zo is de kans groot dat ze minder producten zullen verkopen in de Verenigde Staten, wat de winst onder druk kan zetten.
    • De indicator die peilt naar de vrees voor werkloosheid is gestegen van 8 naar 20 punten. In tegenstelling tot de andere indicatoren in het rapport van de NBB wijst een positief cijfer op minder gunstige ontwikkeling, en omgekeerd.
  • Voorts blijkt uit de enquête van de monetaire instelling dat de verwachtingen van de huishoudens omtrent hun financiële situatie onveranderd blijft. Hun spaarintenties daarentegen daalden, terwijl ze vorige maand quasi in dezelfde mate waren gestegen.
    • Eerder deze week bleek nog uit een onderzoek van Keytrade Bank en de Universiteit Gent dat een Belgisch gezin gemiddeld 25.000 euro op een spaarrekening heeft staan. 40 procent van de onze landgenoten heeft zelfs een spaarbuffer die overeenkomt met meer dan twaalf maandlonen (netto).
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00