De wereldwijde vraag naar lithium-batterijen zal tegen eind dit decennium naar verwachting meer dan een vervijfvoudiging kennen. Dat blijkt uit een rapport van Li-Bridge, een Amerikaans platform dat de productie van lithium-batterijen moet promoten. Opgemerkt wordt dat steeds meer huishoudens voor elektrische voertuigen en systemen voor de opslag van energie kiezen, waardoor de behoefte aan batterijen de volgende jaren een sterke toename zal kennen.
Vraag naar lithium-batterijen verwacht volgende jaren sterke versnelling

Waarom is dit belangrijk?
De vraag naar elektrische wagens heeft de voorbije jaren een sterke stijging laten optekenen. Klimaatbewuste consumenten opteren immers steeds meer voor auto’s met een elektrische aandrijving, die de uitstoot van broeikasgassen sterk kunnen helpen beperken. Bovendien wordt die overstap nog meer aangemoedigd door de stijgende brandstofprijzen. Dat biedt het publiek de mogelijkheid om ecologische voordelen met budgettaire besparingen te combineren.Import: In het rapport wordt opgemerkt dat de vraag naar de lithium-batterijen in de Verenigde Staten tegen het einde van dit decennium zelfs met een zesvoud zal oplopen.
- Daarmee zal de sector in de Verenigde Staten een waarde van 55 miljard dollar per jaar laten optekenen.
- Maar Li-Bridge voegt eraan toe dat het land ook dan nog steeds in grote mate van invoer afhankelijk dreigt te zullen blijven.
- Aangevoerd wordt dat slechts 30 procent van de behoefte aan lithium-batterijen in de Verenigde Staten door een binnenlandse productie zal worden gedekt. In China bedraagt dat binnenlandse aandeel daarentegen 90 procent.
- Dit fenomeen wordt volgens het rapport van Li-Bridge grotendeels door twee verschillende fenomenen gedragen.
- In eerste instantie moet worden vastgesteld dat de productie van batterijen en hun componenten sterk geografisch is geconcentreerd. Het blijkt dat 75 procent van de wereldwijde productiecapaciteit aan batterijcellen in China is gevestigd. Bij de verschillende grondstoffen en bestanddelen varieert het Chinese aandeel tussen 60 procent en 70 procent.
- Verder wordt verwacht dat de wereld het volgende decennium met een tekort aan verschillende essentiële grondstoffen voor batterijen – vooral lithium, nikkel en koper – zal worden geconfronteerd. De vraag naar die producten kent immers een snellere groei dan de toename van de capaciteit van de ontginning van grondstoffen. Bovendien hebben een aantal partijen het voorbije decennium al een groot deel van het beperkte aanbod opgekocht.
Nationale veiligheid: Li-Bridge wijst erop dat de Verenigde Staten onvoldoende toegang hebben tot de grondstoffen die voor de productie van lithium-batterijen moeten worden aangesproken.
- “Dit probleem kan een ernstige bedreiging vormen voor de nationale en economische veiligheid van het land”, wordt in het rapport aangevoerd.
- “Er moet immers op gewezen worden dat lithium-batterijen de volgende jaren niet alleen een vloot voertuigen zullen aandrijven, maar ook essentiële onderdelen zullen vormen voor militaire systemen en elektronica voor particuliere, medische en industriële toepassingen.”
- Li-Bridge werpt op dat de Amerikaanse industrie tegen midden deze eeuw in staat zou moeten zijn om bijna 100 procent van de binnenlandse behoefte aan lithium-batterijen te leveren.
- Daarbij moet volgens Li-Bridge ook aandacht worden besteed aan de recyclage van materialen.
- “Indien er voldoende wordt geïnvesteerd in kennis over lithium-batterijen en technologische innovatie, kunnen Amerikaanse bedrijven erin lukken tegen het midden van deze eeuw in de sector een leidinggevende positie te verwerven”, besluit Li-Bridge.
- “Het land kan op dat ogenblik een belangrijke exporteur van afgewerkte batterijen en aanverwante technologieën naar de rest van de wereld worden.”
(ns)