Key takeaways
- Privéjachthavens zijn kwetsbare hotspots voor smokkel vanwege lakse veiligheidsmaatregelen.
- Voormalig Brits soldaat Nick onthulde hoe hij tientallen Vietnamese migranten het VK binnen smokkelde aan boord van een jacht, aangemeerd in privé jachthavens langs de zuidoostkust.
- De operatie werd geregeld door Lin, een Vietnamese vrouw met eerdere veroordelingen voor drugsdelicten, die Nick en zijn partner 12.000 pond per migrant betaalde.
Een voormalige Britse soldaat, die zich tegenover de BBC uitgaf als “Nick”, bekende dat hij tientallen Vietnamese migranten het Verenigd Koninkrijk binnen smokkelde via een jacht dat aanlegde in privéjachthavens aan de zuidoostkust. Volgens havenmeesters, die anoniem spraken, zijn deze jachthavens bijzonder kwetsbaar vanwege het ontbreken van strengere beveiligingsmaatregelen zoals die wel bestaan in commerciële havens.
Nick gaf ook toe dat hij eerder Albanese migranten het land in smokkelde via veerboten. De migranten verstopten zich in vrachtwagens die het Kanaal overstaken. Hij beschreef deze routes als “makkelijk” en “laag risico”. Zijn betrokkenheid begon uit financiële nood na de economische crisis van 2008; hij wilde zijn gezin onderhouden.
Smokkeloperaties
De smokkelcarrière van Nick begon in 2009, toen een Albanese vriend hem een flinke betaling per migrant beloofde. Aanvankelijk verborg hij mensen in zijn kofferbak nabij Franse veerboothavens. Daar ontmoette hij medeplichtigen die vrachtwagens selecteerden. Met behulp van een mes klommen migranten aan boord om zich toegang tot de vrachtwagen te verschaffen, waarna ze in het VK werden opgehaald door handlangers.
Na een arrestatie in Frankrijk – getipt door een vriend die verdacht gedrag zag – zat Nick vijf maanden in de cel. Zijn Albanese partner, Matt, kreeg zeven jaar cel in het VK nadat een migrant gewond raakte bij een ontsnappingspoging uit een vrachtwagen. Na Matts vervroegde vrijlating in 2017 pakten ze de smokkelpraktijken opnieuw op, ditmaal met een jacht.
Gebrek aan beveiliging bij jachthavens
De tweede fase van de operatie richtte zich op Vietnamese migranten die per jacht van Frankrijk naar Ramsgate Marina werden gebracht. De operatie stond onder leiding van Lin, een Vietnamese vrouw met eerdere veroordelingen voor drugshandel. Ze betaalde Nick en Matt 12.000 pond per migrant, verklaarde hij aan de BBC. Ramsgate was volgens Nick aantrekkelijk vanwege de omvang, de lakse controle en zijn status als geregistreerd lid.
De aanwezigheid van schepen van de Border Force in de jachthaven gaf hem zelfs de mogelijkheid om hun bewegingen in de gaten te houden. Hoewel hij spijt betuigde, benadrukte hij dat privéjachthavens structureel kwetsbaar blijven voor mensensmokkel. Havenmeesters delen deze zorgen en wijzen op het gebrek aan continue beveiliging.
De Border Force, verantwoordelijk voor de beveiliging van de kustlijn, erkent dat het onmogelijk is om alle havens en jachthavens constant te bewaken, vooral omdat veel daarvan particulier worden geëxploiteerd. Ze vertrouwen daarom sterk op meldingen uit de maritieme gemeenschap om effectief te kunnen reageren.
Voormalig Border Force-chef Tony Smith benadrukte de noodzaak van bredere inzet en verhoogde waakzaamheid langs de kust. Hij noemde Nicks onthullingen waardevol, omdat ze een minder zichtbaar maar groeiend deel van de illegale migratie belichten. In tegenstelling tot de vaak in beeld gebrachte bootmigranten, willen de Vietnamese migranten in deze operaties verborgen blijven en verdwijnen in de zwarte economie – vaak op cannabisplantages.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!