De eerste 44-tons elektrische vrachtwagens met fossielvrij staal van Volvo Trucks gaan de weg op.
Het fossielvrije staal wordt gemaakt door de Zweedse staalfabrikant SSAB. Met behulp van een nieuwe technologie met groene energie en waterstof maakt SSAB staal zonder CO2-uitstoot. Dat is bijzonder, omdat de productie van staal normaal gesproken heel energie-intensief is.
De staalindustrie is wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer zeven procent van de totale CO2-uitstoot. SSAB verwacht met de nieuwe technologie de uitstoot van Zweden met zo’n tien procent, en Finland met zeven procent te reduceren.
Groen staal
Het eerste groene staal wordt gebruikt in de framerails van de elektrische vrachtwagen. Dat is de ruggengraat van de truck waarop alle andere hoofdcomponenten worden gemonteerd. Wanneer de beschikbaarheid van het groene staal toeneemt, wordt het ook in andere delen in de vrachtwagen worden toegepast.
“Het resultaat heeft een aanzienlijk lagere klimaatimpact en is een belangrijke stap in de richting van een emissievrije waardeketen”, schijft Volvo Trucks in een persbericht. Hoeveel de voetafdruk van een elektrische vrachtwagen met het fossielvrije staal afneemt, is niet bekend.
Amazon en Unilever
De eerste zware, elektrische vrachtwagens met groen staal worden geleverd aan klanten als Amazon, Unilever en DFDS.
“Onze reis naar netto-nul uitstoot omvat zowel het fossielvrij maken van onze voertuigen in het gebruik als het na verloop van tijd volledig vervangen van het materiaal in onze vrachtwagens door fossielvrije en gerecyclede alternatieven”, zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management bij Volvo Trucks in een persbericht.
Recycling materialen
Volvo Trucks claimt dat zo’n 30 procent van de materialen in een nieuwe vrachtwagen afkomstig zijn van gerecyclede materialen. Tot 90 procent van de vrachtwagen kan aan het eind van de levensduur worden gerecycled. Met het groene staal hoopt Volvo Trucks de voetafdruk van voertuigen zo laag mogelijk te brengen.