Key takeaways
- Volvo mikt nu op 90 procent van de voertuigen als EV of plug-in hybride in 2030.
- Het bedrijf zal naast EV’s en plug-in hybrides ook beperkte mild hybrides uitbrengen.
- De trage vraag naar EV’s, handelstarieven en veranderende marktomstandigheden hebben geleid tot de herziene strategie.
Volvo heeft zijn eerdere doelstelling om tegen 2030 een fabrikant van volledig elektrische voertuigen (EV’s) te zijn, teruggedraaid. Het bedrijf erkent nu de noodzaak om tegen die tijd naast EV’s ook hybride voertuigen aan te bieden. Deze beslissing komt voort uit de veranderende marktomstandigheden en uitdagingen waar de industrie voor staat.
De vertraging in de vraag naar EV’s op belangrijke markten en de handelstarieven op in China geproduceerde EV’s hebben de strategie van Volvo beïnvloed. Het bedrijf heeft te maken met concurrentie van andere grote autofabrikanten zoals General Motors en Ford, die hun EV-ambities ook hebben bijgesteld.
Veranderingen in de strategie voor elektrische voertuigen
Volvo’s herziene doelstelling voor 2030 is om 90 procent van de auto’s te produceren als EV of plug-in hybride. Het bedrijf zal mogelijk ook een beperkt aantal mild hybrides uitbrengen, die minimale elektrische ondersteuning bieden.
Factoren die bijdragen aan de verandering van strategie
Volvo gaf verschillende factoren op voor de verandering, waaronder de trage uitrol van oplaadinfrastructuur en het vervagen van de consumentenprikkels voor EV’s. Het einde van subsidies in landen als Duitsland heeft de vraag in Europa getemperd.
Doordat het bedrijf voor het grootste deel in handen is van de Chinese autogigant Geely, wordt het blootgesteld aan de handelsspanningen tussen China en westerse landen. De heffing van invoerrechten op EV’s van Chinese makelij in Noord-Amerika en Europa heeft de uitdagingen voor Volvo nog groter gemaakt.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!