Autobouwer Volvo opent in Gent de batterijfabriek die het de komende jaren zal gebruiken om elektrische voertuigen te bouwen.
De elektrificatie van voertuigen betekent voor de productievestiging een investering van zowat 150 miljoen euro. De werkgelegenheid bij Volvo Car Gent, met zowat 6.500 personeelsleden de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, is daarmee voor decennia verankerd.
Elke vijf jaar een nieuwe auto
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA), burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld) en havenschepen Sofie Bracke (Open Vld) kregen donderdag een rondleiding in de nieuwe fabriek waar personeelsleden batterijmodules zullen samenstellen. Die zijn nodig voor het model XC40 recharge, dat er nog dit jaar van de band moet rollen.
Maar ook voor toekomstige modellen zal de fabriek nodig zijn. Volvo zal de komende vijf jaar elk jaar een volledig elektrische auto lanceren. Tegen 2025 wil het merk de helft van zijn globale verkoop verwezenlijken met volledig elektrische auto’s, en de rest met hybride wagens.
Vlaanderen kan concurreren
De inhuldiging is het recentste voorbeeld van Volvo Cars’ ambitieuze elektrificatiestrategie en klimaatactieplan. Tussen 2018 en 2025 wil het bedrijf zijn CO2-voetafdruk voor de levenscyclus per wagen met 40 procent verkleinen. Daarmee wil het bedrijf de eerste stap zetten in de richting van zijn doel om tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te worden. Jambon is tevreden met de miljoeneninvestering die de Zweedse autobouwer in Gent doet. ‘Vlaanderen kan echt nog concurreren als het gaat over innovatie en nieuwe technologie’, klinkt het. ‘Dat wordt hier vandaag aangetoond.’ De minister-president vindt het belangrijk om in te zetten op technologie om klimaatuitdagingen aan te gaan. ‘Niet door mensen de stuipen op het lijf te jagen.’
De elektrische XC40 is een primeur voor de Volvo-groep, die haar vertrouwen stelt in de Belgische productievestiging. ‘Dit is een mijlpaal voor Volvo Car Gent’, zegt woordvoerster Barbara Blomme. ‘We zijn de eerste binnen de Volvo Groep om zo een batterijhal neer te poten. Een heuglijke dag voor de directie en het personeel.’
Ook burgemeester De Clercq is blij met het vertrouwen dat de directie stelt in de Gentse fabriek. ‘Met deze innovatieve en duurzame investering bouwt Volvo Car Gent mee aan de ambitie van Gent als technologiehoofdstad in Europa’, klinkt het.
Hoogspanning
Het bezoek aan de batterijfabriek is uitzonderlijk omdat in de productiehal onder hoogspanning wordt gewerkt, wat gevaarlijk kan zijn. Het personeel is opgeleid om die nieuwe productietechniek veilig uit te voeren. De Vlaamse overheid heeft daar 2 miljoen euro steun voor uitgetrokken.