Key takeaways
- Volkswagen rapporteerde een daling van 7 procent in de wereldwijde leveringen van voertuigen tijdens het derde kwartaal.
- Het bedrijf herstructureert zijn activiteiten als gevolg van factoren zoals een trage Europese vraag, concurrentie van Chinese autofabrikanten en hoge kosten in Duitsland.
- De leveringen van volledig op batterijen aangedreven elektrische auto’s van Volkswagen daalden wereldwijd met 9,8 procent, met een daling van 41 procent in de verkoop in de VS.
Volkswagen Group meldde onlangs een daling van 7 procent in de wereldwijde leveringen van voertuigen tijdens het derde kwartaal. Deze daling weerspiegelt de grote uitdagingen waar de Europese auto-industrie voor staat, waaronder de afnemende vraag vanuit China en de escalerende productiekosten binnen Europa.
Deze druk wordt nog versterkt door de mogelijkheid van een handelsoorlog tussen China en de Europese Unie. Het feit dat de EU onlangs importtarieven heeft ingesteld op Chinese elektrische voertuigen, onder verwijzing naar vermeende subsidies, maakt de situatie nog ingewikkelder.
Herstructurering van activiteiten
Volkswagen, Europa’s grootste autoproducent, is al enige tijd actief bezig met het herstructureren van zijn activiteiten. Als gevolg van factoren zoals de zwakke Europese vraag, de concurrentie van Chinese autofabrikanten, de complexiteit van de elektrificatie van voertuigen en de hoge kosten in Duitsland, overweegt het bedrijf zelfs om voor het eerst Duitse fabrieken te sluiten.
Marco Schubert, lid van het directiecomité van Volkswagen, benadrukte het belang van een meer concurrerende kostenbasis, vooral in Duitsland, om toekomstig succes in deze uitdagende omgeving te garanderen.
Uitdagingen op de markt
De leveringen aan China, ’s werelds grootste automarkt, kelderden met 15 procent, wat een aanzienlijke impact had op de wereldwijde leveringscijfers van Volkswagen, die daalden tot 2,176 miljoen voertuigen. Deze daling weerspiegelt vergelijkbare uitdagingen voor rivalen BMW en Mercedes-Benz, die in het derde kwartaal ook lagere verkopen rapporteerden als gevolg van de zwakke vraag en de hevige concurrentie in China.
Schubert beschreef de situatie in China als “bijzonder intens”, waar Volkswagen te maken heeft met druk van lokale concurrenten die meer betaalbare elektrische modellen aanbieden. Desondanks heeft Volkswagen kostenbesparingen doorgevoerd voor de productie van volledig elektrische voertuigen in China. Het bedrijf streeft naar een evenwicht tussen groei van het marktaandeel en winstgevendheid, een strategie die wordt weerspiegeld in de stijging van 5,2 procent in de verkoop van volledig elektrische auto’s op batterijen in China tijdens het kwartaal (tot 57.500 auto’s).
Wereldwijde vooruitzichten
Wereldwijd daalden de leveringen van volledig batterij-elektrische voertuigen echter met 9,8 procent tot 189.400 voertuigen. Deze daling werd grotendeels toegeschreven aan een daling van 41 procent in de verkoop in de VS. Volkswagen heeft zijn jaarvooruitzichten voor de tweede keer in de afgelopen maanden herzien en voorspelt nu leveringen van ongeveer 9 miljoen auto’s dit jaar, wat nog steeds een daling op jaarbasis betekent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!