Volkswagen staat voor historische uitdagingen: fabriekssluitingen dreigen in strijd om kosten


Key takeaways

  • Volkswagen staat voor ongekende uitdagingen in Duitsland, waaronder fabriekssluitingen.
  • Het bedrijf worstelt om de bezuinigingsdoelstellingen te halen die nodig zijn om concurrerend te blijven in het autolandschap.
  • Werknemersvertegenwoordigers verzetten zich tegen fabriekssluitingen en roepen op tot uitgebreide kostenbesparende maatregelen.

Volkswagen, een historische Duitse autofabrikant met een geschiedenis van meer dan acht decennia, staat in eigen land voor ongekende uitdagingen. Het bedrijf heeft onlangs plannen bekendgemaakt om een aantal van zijn fabrieken in Duitsland te sluiten, de eerste sluiting in zijn geschiedenis. Deze belangrijke beslissing komt voort uit de strijd van Volkswagen om de kosten te drukken die nodig zijn om te overleven in een snel veranderend autolandschap. Dit meldt AP News.

Het management van Volkswagen heeft de opdracht om een ambitieuze kostenverlagingsdoelstelling van 10 miljard euro te behalen tegen 2026. Uit recente evaluaties blijkt echter dat de divisie personenauto’s niet aan deze verwachtingen voldoet. Nu de Europese automarkt na de pandemie tekenen van inkrimping vertoont, kampt Volkswagen met een overschot aan fabriekscapaciteit en moet het aanzienlijke kosten maken om onderbenutte assemblagelijnen in stand te houden.

Financiële druk en uitdagingen voor elektrische auto’s

Naast de financiële druk staat de divisie elektrische voertuigen van Volkswagen voor grote uitdagingen. Hoge batterijkosten en een zwakke vraag naar EV’s in Europa, in combinatie met hevige concurrentie van Chinese fabrikanten, hebben de winstmarges uitgehold. Het bedrijf moet de overstap naar elektrische auto’s versnellen om te voldoen aan de aankomende emissienormen van de Europese Unie, maar wordt geconfronteerd met tegenslagen bij het bereiken van concurrerende prijzen en actieradius.

De voorgenomen fabriekssluitingen en het schrappen van banen in Duitsland hebben tot wijdverspreide bezorgdheid en verontwaardiging geleid. Volkswagen heeft meer dan 120.000 werknemers in het land en de betekenis van het bedrijf als Europa’s grootste autofabrikant staat symbool voor de naoorlogse welvaart en economische groei van het land. De reputatie van het bedrijf en het levensonderhoud van zijn werknemers staan op het spel.

Weerstand en patstelling van werknemers

Werknemersvertegenwoordigers bij Volkswagen hebben veel macht, met de helft van de zetels in de raad van bestuur en een meerderheid van de stemrechten. Ze hebben hun verzet tegen fabriekssluitingen geuit met het argument dat het verlagen van de arbeidskosten alleen de onderliggende problemen van het bedrijf niet zal oplossen. De werknemers vragen om uitgebreide kostenbesparende maatregelen op alle afdelingen en een concurrerend productaanbod in het segment van elektrische voertuigen.

Er wordt verwacht dat de onderhandelingen tussen het management en de werknemersvertegenwoordigers lang en moeizaam zullen zijn, gezien de grote belangen die op het spel staan. Het lot van de Duitse fabrieken van Volkswagen en het levensonderhoud van de werknemers blijft onzeker nu het bedrijf worstelt met de uitdagingen van een veranderende industrie en de zorgen van de belanghebbenden.

Audi België

Audi, een onderdeel van Volkswagen, is momenteel in gesprek over de toekomst van zijn fabriek in Brussel, omdat deze onderbenut is. Er zijn zorgen over de mogelijke sluiting van de fabriek.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.