Key takeaways
- De gezamenlijke onderneming zal tegen 2027 de eerste Volkswagen-modellen leveren met de software en elektrische architectuur van Rivian.
- Het samenwerkingsverband, met de naam “Rivian and VW Group Technology, LLC”, zal mede worden geleid door Wassym Bensaid en Carsten Helbing.
- De technologie die voortvloeit uit deze joint venture zal door beide bedrijven worden gebruikt voor hun respectieve voertuiglijnen en toekomstige programma’s.
Volkswagen heeft toegezegd 5,51 miljard euro te investeren in Rivian Automotive om een joint venture op te richten die zich richt op de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Deze samenwerking, die in eerste instantie wordt geschat op 4,75 miljard euro, heeft als doel om tegen 2027 de eerste Volkswagen-modellen te leveren met de software en elektrische architectuur van Rivian. Het nieuws leidde tot een stijging van de Rivian-aandelen met 6 procent tijdens de nabeurshandel.
De gezamenlijke onderneming, genaamd “Rivian and VW Group Technology, LLC,” zal mede worden geleid door Wassym Bensaid, Rivian’s Chief Software Officer, en Carsten Helbing, VW Group’s Chief Technology Engineer. Een team van ingenieurs en ontwikkelaars van beide bedrijven zal samenwerken aan het project, dat van start gaat in Palo Alto, Californië, met plannen om uit te breiden naar drie extra locaties in Noord-Amerika en Europa.
Details partnerschap
Rivian toonde een prototype van het voertuig aan verslaggevers in het kantoor in Palo Alto, waar een Volkswagen-model werd gedemonstreerd dat is geïntegreerd met de software van Rivian en is ontwikkeld binnen een opmerkelijk kort tijdsbestek van 12 weken. Oliver Blume, CEO van de VW Group, bevestigde de afgeronde deal en zei dat Rivian een eerste lening van 950 miljoen euro van VW zal ontvangen, naast 1,235 miljard euro in Rivian-aandelen en nog eens 3,325 miljard euro in de komende jaren.
Toekomstplannen
De technologie die voortkomt uit deze joint venture zal door beide bedrijven worden gebruikt voor hun respectievelijke voertuiglijnen en toekomstige programma’s. Dit omvat Rivian’s meer betaalbare R2-model, gepland voor productie in 2026, evenals een divers scala aan voertuigen van VW Group-merken zoals Audi, Porsche, Scout en Volkswagen zelf. Blume benadrukte de schaalbaarheid van de technologie, die kan worden aangepast aan verschillende segmenten van compacte modellen tot luxe- en sportwagens.
Voordelen van de strategische alliantie
Deze strategische alliantie biedt beide bedrijven voordelen. Volkswagen krijgt toegang tot Rivian’s softwaregerichte benadering van productie, wat zijn concurrentiepositie verbetert in de snel groeiende markt voor auto’s die over-the-air updates kunnen ontvangen. Ondertussen krijgt Rivian een cruciale financiële injectie, waardoor het bedrijf beter in staat is om de huidige economische onzekerheden het hoofd te bieden. RJ Scaringe, CEO van Rivian, benadrukte dat het kapitaal Rivian in staat zal stellen om de productie van de R2 in zijn bestaande fabriek in Illinois te versnellen en door te gaan met de ontwikkeling van een middelgroot EV-platform in een fabriek in Georgia, die eerder dit jaar tijdelijke bouwonderbrekingen kende.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!