Volkswagen is in China niet langer het meest succesvolle automerk. De Duitse constructeur werd tijdens het eerste kwartaal op de Chinese automarkt immers door zijn lokale concurrent Byd voorbijgestoken. Die machtswissel valt samen met de toenemende interesse bij het autopubliek – Chinees en wereldwijd – voor de elektrische aandrijving. Ook voor Byd betekent deze prestatie een belangrijke mijlpaal.
Volkswagen niet langer meest succesvolle merk op Chinese automarkt

Waarom is dit belangrijk?
Byd verkocht tijdens het eerste kwartaal van dit jaar in China, de grootste automarkt van de wereld, meer dan 440.000 wagens. Daarmee bleek Byd bij het Chinese publiek populairder dan de traditionele marktleider Volkswagen, die in het Aziatische land de eerste drie maanden van dit jaar 427.247 exemplaren kon afzetten.Einde van een tijdperk: Volkswagen was gedurende meer dan een anderhalf decennium het meest succesvolle automerk op de Chinese markt, maar heeft die titel nu aan Byd moeten afstaan.
- De Duitse autobouwer heeft al erkend de Chinese fabrikant als een krachtige concurrent te bestempelen.
- Tijdens de recente autoshow van Shanghai wees ook Oliver Blume, chief executive van de VW Group, erop dat Byd bijzonder sterke prestaties laat optekenen.
- Blume voegde er wel meteen aan toe dat niet alles om volumes draait. “Volkswagen wil een succesvol bedrijf zijn”, merkte hij op. “Het is belangrijker om zich hier in China als de beste internationale groep te kunnen manifesteren.”
- Volkswagen is al minstens sinds vijftien jaar, toen het China Automotive Technology and Research Center met de publicatie van de verkoopcijfers op de lokale automarkt begon, het meest succesvolle merk op de Chinese automarkt.
- Het Duitse merk kon daarbij lange tijd van zijn status als early mover op de Chinese markt profiteren.
- Toen de Chinese regering in het midden van de jaren tachtig van de voorbije eeuw besliste om zijn autosector open te stellen voor buitenlandse investeringen, was Volkswagen een van de eerste constructeurs die daarvan gebruik maakte om zich in het Aziatische land te vestigen.
- Daardoor verwierf de Duitse constructeur een belangrijke voorsprong op zijn buitenlandse concurrenten. Vooral het model Santana van Volkswagen bleek bij het Chinese publiek een groot succes.
- Maar de introductie van elektrische wagens lijkt aan die succesperiode van het Duitse merk een einde te maken.
- Byd vertegenwoordigde vorig jaar bovendien ruim 40 procent van de wagens met een elektrische aandrijving die in China werden verkocht. Daarentegen werd slechts 6 procent van de Chinese verkopen van Volkswagen door elektrische modellen gegenereerd.
- Er wordt wel opgemerkt dat de Volkswagen Group in China ook auto’s van zijn dochtermerken Skoda en Audi produceert. Wanneer die twee merken, samen met de invoer van de andere topmerken van de VW Group, in de verkoopcijfers worden meegerekend, zou het Duitse concern in China immers nog altijd een sterkere afzet dan Byd laten optekenen.
Wereldwijde ambities: De cijfers wijzen er echter op dat Byd opnieuw een belangrijke mijlpaal heeft gerealiseerd in zijn ambities om wereldwijd een toonaangevend autofabrikant te worden.
- Byd heeft het voorbije jaar in totaal 1,86 miljoen wagens – elektrische modellen en plugin hybrides – verkocht.
- Daarmee haalde het Chinese bedrijf een hogere verkoop dan de vier vorige jaren gecombineerd. Het jaar voordien werd nog een verkoop van 600.000 exemplaren gemeld.
- Byd liet vorig jaar ook een betere afzet optekenen dan het Amerikaanse concern Tesla, dat een afzet van 1,4 miljoen exemplaren meldde.
- Dit jaar heeft Byd tijdens de eerste drie maanden wereldwijd bijna 550.000 auto’s verkocht. De groep heeft daarbij ook zijn inspanningen in het buitenland geïntensiveerd.
- Daarbij wordt een prioriteit gegeven aan Europa, Latijns-Amerika en een aantal Aziatische markten.
- Volgens Joanna Chen, analist bij Bloomberg Intelligence, wil Byd dit jaar wereldwijd minstens 3 miljoen wagens verkopen. Er zou zelfs op een afzet van 3,7 miljoen exemplaren worden gehoopt.
(ns)