Key Takeaways
- Volkswagen is van plan om zijn ID.1 elektrische auto, die naar verwachting tot 20.000 euro gaat kosten, te produceren in zijn fabriek in Palmela, Portugal.
- De Portugese regering zal 30 miljoen euro bijdragen om het project te ondersteunen, waarmee ze laat zien dat ze buitenlandse investeringen wil aantrekken en de auto-industrie wil stimuleren.
- Hoewel de productiekosten lager zijn in Portugal, heeft Volkswagen nog geen belangrijke details bekendgemaakt over de inkoop van onderdelen voor de ID.1.
Volkswagen heeft plannen aangekondigd om zijn nieuwe betaalbare elektrische auto, de ID.1, in Portugal te produceren. Het hoofd van het bedrijf in Portugal, Thomas Hegel Gunther, tekende deze week een nota van overeenstemming om de compacte auto in de fabriek in Palmela te gaan bouwen.
In ruil voor de investering van Volkswagen heeft de Portugese minister van Economie en Digitale Transitie, Manuel Castro Almeida, 30 miljoen euro aan overheidssteun toegezegd voor het project. Dat besluit onderstreept de inzet van de Portugese regering om buitenlandse investeringen aan te trekken en een bloeiende auto-industrie in het land te stimuleren. De fabriek in Palmela, ongeveer 40 kilometer ten zuidoosten van Lissabon, staat bekend om zijn efficiëntie en is een van de meest productieve autoproductielocaties in Europa.
Lagere productiekosten
De ID.1, die in 2027 op de markt moet komen met een prijs vanaf 20.000 euro, moet het meest betaalbare elektrische voertuig van Volkswagen worden. De beslissing om de auto in Portugal te produceren in plaats van in Duitsland komt voort uit kostenoverwegingen. De productiekosten zijn aanzienlijk lager in Portugal, waardoor Volkswagen zijn concurrerende prijsstrategie voor de ID.1 kan handhaven.
Er blijven echter vragen bestaan over de inkoop van onderdelen voor de ID.1 en de omvang van externe aankopen. Details over cruciale onderdelen, zoals batterijtechnologie, zijn nog niet bekendgemaakt.
De financiële levensvatbaarheid van de ID.1 is cruciaal voor Volkswagen, dat momenteel in financiële moeilijkheden verkeert. Het bedrijf heeft onlangs een aanzienlijke winstdaling laten optekenen en heeft kostenbesparende maatregelen gelanceerd om tegen het einde van het decennium een permanente besparing van 15 miljard euro te realiseren. Deze maatregelen omvatten de geplande vermindering van 35.000 banen in alle Duitse vestigingen met sociaal verantwoorde middelen. (fc)

