Volkswagen en IG Metall hervatten onderhandelingen na dreigende fabriekssluiting


Key takeaways

  • De onderhandelingen van Volkswagen met de Duitse vakbond IG Metall over fabriekssluitingen worden op 30 oktober hervat.
  • De vakbond eist dat alle Duitse fabrieken operationeel blijven en heeft voorgesteld om ook na 2030 baangaranties te geven, alle vestigingen volledig te benutten en de lonen met 7 procent te verhogen.
  • De hoofdonderhandelaar van Volkswagen beweert dat het bereiken van duurzame kostenbesparingen essentieel is voor het investeren in nieuwe technologieën en het veiligstellen van werkgelegenheid op de lange termijn.

De onderhandelingen tussen Volkswagen en de Duitse vakbond IG Metall over de geplande inkrimping van de Duitse activiteiten worden op 30 oktober hervat. De vakbond blijft bij zijn standpunt dat alle Duitse fabrieken operationeel moeten blijven.

De spanning is voelbaar nu Volkswagen overweegt om mogelijk fabrieken te sluiten, een primeur voor het bedrijf in Duitsland. Dit vooruitzicht vormt een grote uitdaging voor de werknemersvertegenwoordigers die de helft van de zetels in de raad van commissarissen innemen en invloed hebben op belangrijke beslissingen van het bedrijf.

Achtergrond van de onderhandelingen

Volkswagen heeft al afgezien van een lang bestaande overeenkomst die banen garandeert in zes Duitse fabrieken tot 2029, met het argument dat er behoefte is aan verdergaande kostenbesparingen als gevolg van de afnemende vraag, onderbenutte fabriekscapaciteit en concurrentie van opkomende fabrikanten van elektrische voertuigen.

De onderhandelaar van de vakbond, Thorsten Groeger, is van mening dat er sinds de eerste onderhandelingen genoeg tijd is verstreken voor het management om een alomvattend plan voor de komende tien jaar af te ronden, dat zowel stabiliteit van de werkgelegenheid als een efficiënte bezetting van de fabrieken garandeert.

Voorstellen van de vakbond en de reactie van Volkswagen

Tijdens de eerste gespreksronde eind september eisten de vakbonden de herinvoering van baangaranties tot na 2030, volledige bezetting van alle Duitse vestigingen en een loonsverhoging van 7 procent in lijn met de industriebrede eisen van IG Metall. Deze onderhandelingen eindigden zonder akkoord nadat Volkswagen de voorstellen had verworpen.

De hoofdonderhandelaar van Volkswagen, Arne Meiswinkel, stelt dat het bereiken van duurzame kostenbesparingen essentieel is voor het investeren in nieuwe technologieën en het veiligstellen van werkgelegenheid op de lange termijn.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.