De inflatie in oktober bedroeg 0,76 procent (op jaarbasis). Dat cijfer is bijzonder laag in vergelijking met het voorbije jaar. Alleen in september zijn de prijzen minder fors gestegen. Toch merken we daar niet veel van wanneer we onze boodschappen doen.
In het nieuws: De “supermarktinflatie” bedroeg in november nog steeds 9,4 procent, volgens berekeningen van de consumentenorganisatie Testaankoop.
- Zoals gebruikelijk heeft Testaankoop de actuele prijzen vergeleken met die van een jaar geleden.
- De consumentenorganisatie analyseerde de prijzen van meer dan 3.000 voedingsmiddelen, huishoudelijke en persoonlijke hygiëneproducten in 7 supermarktketens om tot deze conclusie te komen.
De details: Het goede nieuws is dat de inflatie in de supermarkten daalt. Die was vorige maand nog 11,5 procent.
- Groenten staan bovenaan de lijst van producten die het afgelopen jaar het meest in prijs zijn gestegen, namelijk met 20 procent. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan de prijsstijgingen van uien (+47 procent), wortelen (+38 procent) en aardappelen (+20 procent).
- In twee jaar tijd zijn de uienprijzen met 78 procent gestegen en de wortelprijzen met 65 procent.
- Wat fruit betreft, bedraagt de inflatie “slechts” gemiddeld 10 procent vergeleken met vorig jaar.
- Diepvriesproducten hebben te maken met de op één na hoogste inflatie, met een gemiddelde stijging van 12 procent.
- In twee jaar tijd is het prijskaartje van diepvriesfrieten met 64 procent gestegen.
- Kruidenierswaren zijn gemiddeld 11 procent duurder, met pieken voor ketchup (+43 procent) en mosterd (+24 procent). Over een periode van twee jaar tekent Testaankoop een stijging van respectievelijk 69 en 74 procent op.
- Het prijskaartje van meel is met 1 procent gezakt. Maar de prijs van meel is nog steeds 23 procent hoger dan in 2021.
Consumenten bedrogen
In haar verslag wijst de consumentenorganisatie erop dat de grondstofprijzen al lange tijd dalen. Dit is echter nog niet terug te zien in de supermarktprijzen.
- Sinds maart 2022 zijn de prijzen voor plantaardige oliën op de internationale markten met 52 procent gedaald. Hoe kunnen we verklaren dat de prijzen van de oliën in de steekproef van Testaankoop sinds dezelfde datum met gemiddeld 38 procent zijn gestegen?
- Hetzelfde geldt voor zuivelproducten, waarvan de prijzen op de internationale markten sinds juni 2022 met 26 procent zijn gedaald. Voor consumenten zijn 80 procent van de halfvolle melkproducten en 94 procent van de jonge gouda’s 29 en 12 procent duurder dan in juni 2022.
Feit is dat er andere factoren een rol spelen bij het bepalen van de supermarktprijzen. In het bijzonder het feit dat distributeurs vaste contracten afsluiten met hun leveranciers voor een min of meer lange periode. Daardoor laten prijsschommelingen op de groothandelsmarkt zich niet meteen voelen in de prijzen die we aan de kassa betalen Voorts is er de impact van de opgelopen energieprijzen en loonkosten.
(evb)