Patrouillevliegtuig van Franse marine in vizier van radar van Russisch oorlogsschip in Oostzee

Patrouillevliegtuig van Franse marine in vizier van radar van Russisch oorlogsschip in Oostzee
Photo by Gary Ellis on Unsplash

Key takeaways

  • De vuurleidingsradar van een Russisch oorlogsschip had het Frans maritiem patrouillevliegtuig de Atlantique 2 in het vizier in het internationale luchtruim boven de Oostzee.
  • Het incident vond plaats tijdens Operatie Baltic Sentry, een NAVO-missie die gericht is op het beschermen van kritieke onderwaterinfrastructuur voor mogelijke sabotage.
  • Frankrijk veroordeelde de Russische actie als een poging om de vrijheid van navigatie in het internationale luchtruim te beperken.

Het incident

Op 19 maart kreeg een patrouillevliegtuig van de Franse marine Atlantique 2, dat deelnam aan operatie Baltic Sentry, te maken met een zorgwekkend incident terwijl het opereerde in het internationale luchtruim boven de Oostzee. De vuurleidingsradar van een Russisch oorlogsschip had het vliegtuig geviseerd, wat beschouwd wordt als een vijandige daad omdat het de laatste stap is voor een mogelijke raketlancering. Dit voorval volgde op een soortgelijk voorval in januari waarbij een andere Atlantique 2 het doelwit was van een S-400 luchtverdedigingssysteem dat gestationeerd was in Kaliningrad.

De generale staf van de Franse strijdkrachten (EMA) benadrukte dat het richten met vuurleidingsradars duidt op vijandige bedoelingen. Het incident vond plaats tijdens Operatie Baltic Sentry, een NAVO-missie die gericht is op het bewaken van kritieke onderwaterinfrastructuur in de Oostzee uit bezorgdheid over mogelijke sabotage. Het Franse leger veroordeelde de Russische actie als een poging om de vrijheid van navigatie in het internationale luchtruim te beperken. De bemanning van de Atlantique 2 zette haar missie echter voort zonder te escaleren en gaf daarmee blijk van een weloverwogen reactie.

Veranderende veiligheid

De EMA merkte op dat dergelijke ontmoetingen steeds vaker voorkomen, als gevolg van het veranderende veiligheidslandschap in de regio. De vliegroute van het vliegtuig werd gevolgd op openbare bewakingsplatforms. Het steeg op van marinevliegkamp Lann-Bihoué in Frankrijk en landde op marinevliegkamp Nordholz in Duitsland voordat het zijn patrouille boven de Oostzee hervatte.

Het richten van vuurleidingsradars is een aanzienlijke escalatie ten opzichte van surveillanceradars, die het luchtruim in de gaten houden zonder direct doelen aan te vallen. Hoewel er geen wapens werden afgevuurd, benadrukte het richten op de Atlantique 2 de ernst van de situatie. Frankrijk zette zijn missie voort zonder op de provocatie te reageren.

Aanleidingen voor reactie

Verschillende factoren zouden de acties van het Russische oorlogsschip kunnen verklaren. Het kan een opzettelijk machtsvertoon zijn geweest om Franse operaties in het gebied af te schrikken. Een andere mogelijkheid is dat de Atlantique 2 laag vloog om het schip te observeren of om akoestische informatie te verzamelen met behulp van sonoboeien. De nabijheid van een ander Russisch schip kan ook de aanleiding zijn geweest voor de reactie.

Dit incident staat niet op zichzelf. Op 17 januari werd een andere Atlantique 2 geviseerd door een vuurleidingsradar van een S-400 systeem in Kaliningrad. Bovendien voerde een Russische Su-35 op 4 maart agressieve manoeuvres uit tegen een Franse MQ-9A Reaper drone boven de oostelijke Middellandse Zee.

De Franse minister van Defensie, Sébastien Lecornu, veroordeelde deze daden als “opzettelijk, onprofessioneel en agressief” en bevestigde opnieuw de toewijding van Frankrijk aan de vrijheid van navigatie en luchtoperaties in internationale zones.

Belang van de Atlantique 2

De Atlantique 2 blijft een cruciale troef voor surveillance- en afschrikkingsmissies. Het toestel is ontwikkeld door Bréguet-Dassault Aviation en is uitgerust voor onderzeebootbestrijding en maritieme bewaking vanuit de lucht. Met een Iguane radar met 360° dekking, infraroodsensoren en een magnetische anomalie-detector kan het vliegtuig onderzeeërs opsporen en volgen.

De Atlantique 2 wordt aangedreven door twee Rolls-Royce Tyne Mk21 turbopropmotoren, bereikt snelheden tot 648 km/u en werkt op hoogtes tot 9,15 km. Het vermogen om laag te vliegen en elektronische tegenmaatregelen in te zetten vergroot de overlevingskansen in omstreden omgevingen. Het incident van 19 maart benadrukt de voortdurende spanningen tussen Frankrijk en Rusland in strategische gebieden zoals de Oostzee en de Middellandse Zee. Hoewel deze ontmoetingen een bredere competitie voor militaire aanwezigheid en operationele vrijheid weerspiegelen, zetten de Franse strijdkrachten hun missies volgens plan voort.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00