Vliegen in eerste klasse nu met dubbel bed

De luxueuze vliegtuigreis heeft een heel andere invulling gekregen. Vroeger bestond dat aanbod vooral uit een verbeterde kwaliteit aan zitcomfort en catering. Inmiddels kan echter de vergelijking worden gemaakt met de service van een vijfsterrenhotel.

Dat zeggen specialisten naar aanleiding van de nieuwe privécabines die luchtvaartmaatschappij Emirates zopas heeft geïntroduceerd. De hoogste prijscategorieën bieden aan vermogende reizigers immers onder meer een dubbel bed en een persoonlijke douche. Daarnaast behoren ook een maaltijd van een sterrenchef en een aantal luxegadgets vaak tot het aanbod. Opgemerkt wordt dat first-class voor vele vliegtuigmaatschappijen het decor voor een zware concurrentiestrijd lijkt te zijn geworden.

Rimpeleffect

“Volgens sommige experts is het fenomeen een rimpeleffect van de verbetering in business-class,” aldus Graeme Paton, transportspecialist van de Britse krant The Times. “Er kon de voorbije periode immers een zware concurrentiestrijd worden opgetekend op de lucratieve markt voor zakenreizigers.” “Mogelijk kan ook een verband worden gelegd met de toenemende populariteit van privéjets. Op die markt kunnen immers kleine en brandstof-efficiënte vliegtuigen worden gecharterd voor een prijs die ook voor enkele zetels in first-class bij een conventionele vliegtuigmaatschappij zou moeten worden betaald.” “Aan de luxe van first-class wordt wel een hoge prijs gekoppeld,” betoogt Graeme Paton. “Op sommige routes moet inmiddels rekening worden gehouden met een bedrag van 24.000 pond.” “Steeds minder reizigers kunnen zich deze uitgaven veroorloven. Dat heeft de maatschappijen er vervolgens toe geleid dat veel maatschappijen het aantal plaatsen in first-class beperkt ten voordele van grotere secties in business-class of premium-economy.”

Veeleisend

Cijfers van de Official Airline Guide (OAG) toonden dat first-class tijdens het eerste kwartaal van dit jaar nog 71,7 miljoen zetels ter beschikking had. Dat betekende een daling met 4,1 procent over de voorbije vier jaar. Tegelijkertijd kon in business-class en economy-class een stijging met respectievelijk 31 procent en 26,5 procent worden gemeld. Chris Tarry, analist bij Aviation Industry Research and Advisory, merkt op dat luchtvaartmaatschappijen steeds harder moeten werken om de dalende aantallen superrijke passagiers in first-class te voldoen. Immers ook het aanbod in business-class en premium-economy is vaak gevoelig in kwaliteit verbeterd,” merkt hij op. Ook luchtvaartconsulent Julian Bray betoogt dat de passagier in first-class voor zijn besteding een grotere meerwaarde eist dan in het verleden werd geboden. (mah)