Op het gebied van onderwijs behoort Vlaanderen tot de absolute wereldtop. Dat blijkt uit het Programme for International Student Assessment (Pisa) van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso).
Op wiskunde en taal rangschikt Vlaanderen zich immers binnen de top tien, terwijl bij de wetenschappen die absolute elitegroep net wordt gemist. Uit het rapport blijkt bovendien dat meisjes op taalgebied significant betere scores halen dan jongens. Bij wetenschappen zijn die rollen omgekeerd. Verder moet worden vastgesteld dat Wallonië op onderwijsgebied opvallend lagere scores laat optekenen dan Vlaanderen. Singapore blijkt op het gebied van onderwijs in alle disciplines de rest van de wereld achter zich te laten. Op gebied van taalvaardigheid gaat de Aziatische stadsstaat in de rangschikking Canada, Hongkong, Finland en Ierland vooraf. Vlaanderen eindigt op een tiende plaats. Nederland staat als zeventiende genoteerd. Wallonië komt pas op een vijfendertigste plaats.
Kloof
Wiskunde wordt door een grote Aziatische dominantie gekenmerkt. Singapore wordt immers gevolgd door Hongkong, Macao, Taipei en Japan. België eindigt op een achtste plaats. Nederland is twaalfde en Wallonië eindigt op een drieëndertigste plaats. Na Singapore laat het wetenschappelijk onderwijs de sterkste prestaties optekenen in Japan, Estland, Taipei en Finland. België eindigt op een twaalfde plaats. Nederland is twaalfde en Wallonië eindigt op een vijfendertigste plaats.
‘Het feit dat studenten in de meeste Oost-Aziatische landen ervan overtuigd zijn dat succes een product van hard werken, eerder van geërfde intelligentie is, laat vermoeden dat opleiding en zijn sociale context een verschil kan maken in het versterken van waarden die succes genereren,’ aldus de OECD.
Vlaanderen: 1 op 6 vijftienjarigen heeft niet de vereiste basiskennis
Ondanks de sterke cijfers waarschuwt Hilde Crevits, Vlaams minister voor onderwijs, dat ook in Vlaanderen nog altijd teveel leerlingen er niet in lukken de vereiste basiskennis te verwerven om zich later in de samenleving een weg te kunnen banen. Volgens de minister worden ongeveer 17 procent van de Vlaamse vijftienjarigen met belangrijke problemen geconfronteerd. Ook wordt gewezen op een grote kloof tussen de resultaten van allochtone en autochtone leerlingen.
Goed nieuws show?
De resultaten worden op sociale media met argwaan bekeken. Volgens Econoom Geert Noels ‘wentelt Vlaanderen wentelt zich in genoegzaamheid over zijn “goed onderwijs” terwijl de erosie van het niveau, en de nivellering naar beneden volop is ingezet.’