‘Vlaamse winkeliers worden misbruikt door Bol.com’

Het is voor Vlaamse lokale winkels niet zonder gevaar om in zee te gaan met de Nederlandse webwinkel Bol.com. Daarvoor waarschuwt Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) woensdag. ‘Door zijn machtige positie kan Bol.com verkoopdata van Vlaamse winkels misbruiken in zijn eigen voordeel.’

Sinds begin mei voert Bol.com een promotiecampagne om Vlaamse winkels aan zich te binden. Lokale winkels kunnen hun producten via de webwinkel verkopen en als u een product zoekt, krijg je tussen de zoekresultaten ook producten te zien van lokale winkels. ‘Op zich goed, want dan kunnen Vlaamse winkels hun goederen kwijt zonder veel investeringen’, zegt Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) daarover in de krant Het Nieuwsblad. Maar hij waarschuwt ook voor de risico’s.

‘Ik heb al klachten gekregen van lokale winkels, waarvan producten eerst wel goed verkochten via Bol.com, maar daarna een onverklaarbare terugval kenden. In de zoekresultaten bleken dan dezelfde producten opeens verkocht te worden door Bol.com zelf.’ Vande Reyde vermoedt dat het bedrijf de toegepaste algoritmes inzet voor eigen profijt. ‘Wordt een product ergens populair, dan wordt de lokale handelaar aan de kant geschoven. Er is ook geen transparantie over hoe de zoekresultaten tot stand komen.’

Prijsvoorwaarden

Bovendien zijn lokale verkopers die met Bol.com in zee gaan, aan heel wat voorwaarden gebonden. Zo moeten ze ongeveer dezelfde service als de webwinkel aanbieden en de laagst mogelijke prijs zetten, en mogen ze in hun winkel geen andere prijs aanbieden dan op Bol.com. Vande Reyde: ‘Het kan niet dat Bol.com de prijszetting van onze Vlaamse winkels gaat bepalen.’ Hij pleit bij minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) voor striktere wetgeving om misbruik te voorkomen.

Bol.com ontkent de aantijgingen. ‘Als wij data van lokale winkeliers zouden gebruiken om er zelf beter van te worden, hebben we op de lange termijn geen bestaansrecht, omdat lokale winkeliers dan niet bij ons willen verkopen’, klinkt het woensdag. Het bedrijf wijst er ook op dat meer dan de helft van de orders op zijn platform via een partner gebeuren. ‘Wij bieden wel zelf het assortiment aan dat niet of niet voldoende door lokale winkeliers wordt aangeboden.’

Transparantie

Dat bedrijven zich aan bepaalde regels rond prijszetting moeten houden klopt wel, zegt Bol.com, maar dat is volgens het bedrijf een kwestie van transparantie. ‘Consumenten rekenen op goede en eerlijke prijzen, het internet biedt daar transparantie en overzicht in. Als bol.com willen we daaraan bijdragen’, klinkt het.

Per verkocht product staan winkeliers ook een kleine som af aan Bol.com. Op zich geen abnormale praktijk, als vergoeding voor het gebruik van het platform, maar doordat verkopers hun prijzen verplicht zo laag mogelijk moeten houden, is daar wel wat gemor over. Dat verkleint immers de marge die een verkoper kan halen. Bol.com ziet het als een vorm van ‘marketing- en servicekosten’. Al erkent het bedrijf wel dat het voor sommige erg goedkope artikelen beter is om die enkel via de eigen webshop te verkopen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.