Vlaamse Ombudsdienst ziet aantal klachten met 15 procent stijgen tot een recordaantal

De Vlaamse Ombudsdienst heeft dit jaar al meer dan 10.000 klachten ontvangen van misnoegde Vlamingen. Het is de eerste keer dat de kaap van 10.000 wordt gerond. “Elke klacht vertelt ons iets over de verwachtingen van burgers”, zegt ombudsvrouw Myriam Parys.


Key takeaways

  • De Vlaamse Ombudsdienst heeft dit jaar al 15 procent meer klachten ontvangen in vergelijking met 2024.
  • Voor de eerste keer sinds 1999, toen de ombudsdienst van start ging, is de kaap van 10.000 klachten gerond.
  • Volgens Parys toont die toename aan dat de Vlaming sneller aan de alarmbel durft trekken en ook mondiger is geworden.

In het nieuws: De Vlaamse Ombudsdienst zag dit jaar het aantal klachten met 15 procent stijgen tot ruim 10.000. Dat meldt het persagentschap Belga.

  • Het gaat hier om een stijging van 15 procent ten opzichte van 2024. In vergelijking met 1999, toen de ombudsdienst van start ging, is het aantal klachten zelfs vertienvoudigd.
  • De voorlopige top drie thema’s in de klachten en vragen van dit jaar zijn: energie (met vooral klachten over de digitale meter, de retroactieve investeringspremie en EPB en EPC), water (met onder meer klachten over de digitale meters en abnormaal hoge facturen) en wonen (met klachten over de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen, de werking van woonmaatschappijen en de hervormde Mijn VerbouwPremie).

“Geen signaal dat de overheid slechter werkt”

Maar: Ondanks de forse toename van het aantal klachten maakt Parys zich geen zorgen.

  • “Elke klacht vertelt ons iets over de verwachtingen van burgers”, klinkt het. “Het is de motor voor een betere overheid.”
  • Volgens haar betekent die toename dan ook niet dat de Vlaamse overheid almaar slechter werkt. Het toont volgens haar vooral dat de Vlaming sneller aan de alarmbel durft trekken en ook mondiger is geworden.
  • Parys ziet klachten als een mogelijke hefboom voor verbeteringen en oplossingen. “Voor burgers betekent het dat hun probleem gehoord wordt en waar mogelijk opgelost. Voor de overheid zijn klachten een motor voor verandering: ze tonen waar processen vastlopen”, besluit ze.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.