Vlaamse autobestuurder moet kiezen voor elektriciteit of gas

Tegen het einde van het volgende decennium moet de verkoop van vervuilende wagens in Vlaanderen definitief zijn gestopt. Dat heeft Bart Tommelein, Vlaams minister van energie, gezegd.

De Vlaamse chauffeur moet volgens de minister worden aangemoedigd om voortaan voor een duurzame aandrijving – elektriciteit of gas – te kiezen. Een breder aanbod aan laadpunten en tankstations voor gas moet, geholpen door premies en efficiëntere batterijen, daarbij voor de nodige ondersteuning zorgen. De minister heeft alvast een budget van 1 miljoen euro voorzien om de beweging naar een emissievrij autovervoer te versnellen. Bart Tommelein wijst erop dat 80 procent van de Vlaamse autobestuurders minder dan vijftig kilometer per dag aflegt. Nochtans hebben veel chauffeurs in het verleden ook voor die beperkte afstanden een dieselwagen gekocht.

Kritisch

Dat kan volgens de minister niet meer worden getolereerd, maar hij voegt er aan toe dat de betrokken bestuurders wel de kans dienen te krijgen om over te schakelen. Bij de mobiliteitsorganisaties Touring en Vlaamse Automobilistenbond (VAB) wordt echter kritisch gereageerd op de plannen van de minister. De organisaties wijzen erop dat een exclusief duurzaam vervoer technologisch nog niet haalbaar is. Bovendien wordt aangevoerd dat wagens met emissievrije technologieën nog altijd een hoge kostprijs hebben. De Vlaamse regering besliste eerder dat de regio tegen eind dit decennium 100.000 auto’s met een duurzame aandrijving moet tellen. Ook wordt gestreefd naar vijfduizend laadpunten voor elektrische wagens. Minister Tommelein geeft zelf het goede voorbeeld en heeft zich een exemplaar gekocht van het Model S van de Amerikaanse autobouwer Tesla, producent van elektrische wagens.