Key takeaways
- Het Vlaams Belang heeft zijn reclame-uitgaven op Facebook en Instagram aanzienlijk verhoogd net vóór het EU-verbod op politieke advertenties op Meta-sites.
- De uitgaven van de partij van 327.630 euro overtreffen die van andere Vlaamse partijen.
- Het besluit van Meta om politieke advertenties te verbieden wordt verklaard door de complexiteit van het voldoen aan de Europese verordening inzake transparantie en gerichtheid van politieke reclame (TTPA).
Gegevens verzameld door burgergroep Adlens, via Belga, onthullen een toename van de reclame-uitgaven van het Vlaams Belang op Facebook en Instagram. Dat is opvallend, omdat binnen een paar weken het Europese verbod van Meta op politieke reclame van kracht gaat.
De voorbije maand investeerde de partij 327.630 euro op deze platforms, 80.000 euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Uitgavenoverzicht
Nu het verbod op politieke reclames er zit aan te komen, zijn alle Belgische partijen bezig aan een (laatste) grote reclamecampagne. Toch komt Vlaams Belang er met kop en schouders bovenuit. Ter vergelijking: de partij geeft zelfs meer uit dan alle partijen in Nederland samen, terwijl zij in volle voorbereiding zijn voor nieuwe verkiezingen. Daar komen de uitgaven samen neer op een bedrag van 160.000 euro.
Het besluit van Meta om politieke reclame te verbieden komt voort uit de Europese verordening inzake transparantie en doelgerichtheid in politieke reclame (TTPA). Deze wetgeving stelt strengere eisen aan de etikettering, controle en targeting van politieke reclame. Meta beweert dat deze regels juridische complexiteit en operationele uitdagingen met zich meebrengen, waardoor naleving “onhoudbaar” wordt. Ook Google heeft ondertussen al zijn besluit aangekondigd om geen politieke advertenties meer aan te bieden in EU-landen.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

