Hoe kan je vermijden dat je nog reclameoproepen ontvangt op je telefoon?

Bedrijven proberen soms klanten te werven via telefonische oproepen. Maar wat als je niet langer dergelijke telefoontjes wilt ontvangen? In dat geval kan je je naam plaatsen op de zogenaamde Bel-me-niet-meer-lijst.

Duiding: Wie geen telefoontjes wenst te ontvangen van marketingbedrijven kan zich registreren op de Bel­-me-­niet-meer­-lijst.

  • Zodra je naam op die lijst staat, moeten bedrijven die aan direct marketing doen, jouw telefoonnummer en jouw naam schrappen uit hun contactlijsten. Ze kunnen je dus niet meer bellen om hun producten en diensten aan te prijzen.
  • Ondernemingen die alsnog contact met je opnemen, riskeren een boete. De FOD Economie roept op om die bedrijven te melden bij het Meldpunt van de FOD Economie.
    • Vermeld als indiener van de klacht “een particulier” en als tegenpartij “een onderneming”. Selecteer het thema Publiciteit & klantenwerving (verkooptechnieken), en vervolgens Telefonische klantenwerving. Je ontvangt vervolgens advies en informatie over de te ondernemen stappen, evenals de contactgegevens van personen die je kunnen helpen.

1,5 miljoen Belgen op de Bel­-me-­niet-meer­-lijst

In het nieuws: Volgens VTM Nieuws hebben intussen al 1,5 miljoen Belgen hun naam op de Bel­-me-­niet-meer­-lijst laten zetten.

  • Toch blijkt dat niet alle ondernemingen de regels respecteren. Zo waren er vorig jaar 9.816 klachten over ongewenste reclame-oproepen bij mensen die zich registreerden op de Bel­-me­-niet-meer-lijst, leren cijfers die Kamerlid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) begin dit jaar opvroeg. Dat is het hoogste aantal klachten sinds de start van dat register in 2015.
  • Volgens Van Bossuyt moet de huidige regeling vervangen worden door een “opt-insysteem”, waarbij je expliciet moet aangeven dat je reclameoproepen van ondernemingen wilt ontvangen.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.