Key takeaways
- De heropleving van de scheepsbouw in de Verenigde Staten is sterk afhankelijk van partnerschappen met internationale scheepsbouwers.
- De investering van de Zuid-Koreaanse Hanwha Group in de scheepswerf van Philadelphia is bedoeld om de productie van schepen aanzienlijk te verhogen en tekorten aan arbeidskrachten aan te pakken door middel van opleidingsprogramma’s.
- De internationale samenwerking gaat verder dan commerciële schepen en omvat ook de bouw van kernonderzeeërs en de ontwikkeling van Arctische capaciteiten met partners als Finland en Italië.
De regering-Trump wil de Amerikaanse marine-industrie, een cruciale sector voor de nationale veiligheid, nieuw leven inblazen. Deskundigen erkennen echter dat om dit doel te bereiken een aanzienlijke samenwerking met internationale partners nodig is, vooral gezien de dominantie van China en Zuid-Korea op de wereldwijde scheepsbouwmarkt.
Chinese scheepsbouwcapaciteit
De scheepsbouwcapaciteit van China overtreft die van de Verenigde Staten, met een productie die meer dan 230 keer zo groot is. De VS heeft momenteel slechts acht scheepswerven in bedrijf, vergeleken met meer dan 300 in China. Dit verschil illustreert de uitdagingen voor het initiatief “Make American Shipyards Great Again”.
Het plan van de regering roept op tot de bouw van lng-tankers, poolijsbrekers en marineschepen. Het scheepsbouwinitiatief komt in het spoor van lopende onderzoeken naar de oneerlijke handelspraktijken van China, die hebben geleid tot de heffing van Amerikaanse tarieven op in China gebouwde schepen die Amerikaanse havens aandoen.
Partnerschappen met buitenlandse scheepsbouwers
Ondanks die moeilijkheden zijn de VS partnerschappen aangegaan met buitenlandse scheepsbouwers om hun binnenlandse industrie te steunen. Met name de Zuid-Koreaanse Hanwha Group, de op twee na grootste scheepsbouwer ter wereld, speelt een centrale rol in de inspanning.
Hanwha kocht de Philadelphia-scheepswerf in 2024 en is van plan om 5 miljard dollar (ongeveer 4,3 miljard euro) te investeren in de modernisering van de faciliteit, met als doel de productie van 1 tot 1,5 schip per jaar te verhogen naar 20 schepen. Hanwha heeft al orders binnengehaald voor twee lng-tankers die op de scheepswerf zullen worden gebouwd, met leveringen die rond 2028 worden verwacht.
Trainingsprogramma
Om het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken, zal Hanwha een trainingsprogramma implementeren dat Amerikaanse arbeiders door zijn scheepswerf in Zuid-Korea laat roteren, zodat ze van ervaren vakmensen kunnen leren.
Naast de lng-schepen heeft Hanwha Shipping ook tien olie- en chemicaliëntankers voor de middellange afstand besteld, de grootste bestelling voor Amerikaanse commerciële schepen in meer dan twee decennia. Deze bestelling illustreert de groeiende vraag naar in de VS gebouwde vrachtschepen.
Nucleaire onderzeeërs
Het scheepsbouwinitiatief van de Trump-regering gaat verder dan commerciële schepen en omvat ook nucleaire onderzeeërs. Hanwha is van plan om zijn eerste nucleair aangedreven onderzeeër te bouwen op de Philadelphia Naval Shipyard, een belangrijke stap in het versterken van de Amerikaanse marinecapaciteiten en zelfvoorziening in het geval van een conflict.
Naast Zuid-Korea dragen ook Finse en Italiaanse bedrijven bij aan de opleving van de scheepsbouw in de Verenigde Staten. Fincantieri Marinette Marine (FMM), een Italiaanse scheepswerf gevestigd in Wisconsin, speelt een sleutelrol in de bouw van marinefregatten en lng-tankers.
Arctische capaciteiten
De Verenigde Staten zijn zich bewust van het strategische belang van de Arctische regio en proberen hun achterstand op het gebied van de productie van ijsbrekers in te halen. Finland, een leider op het gebied van ijsbrekertechnologie, is een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse kustwacht om elf nieuwe ijsbrekers te bouwen in een deal ter waarde van 6,1 miljard dollar (ongeveer 5,2 miljard euro). Deze samenwerking benadrukt de groeiende behoefte aan Arctische capaciteiten als gevolg van de toegenomen geopolitieke concurrentie in de regio. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

