De verborgen kosten van een elektrische auto die steeds belangrijker worden: de verzekering

Ondanks de hogere aanschafkosten wordt over het algemeen aangenomen dat een elektrische auto lagere totale eigendomskosten heeft dan een thermische auto. Dit komt doordat een elektrische auto over het algemeen minder onderhoud vergt, goedkoper in gebruik is, een hogere restwaarde heeft en over het algemeen goedkopere verzekeringen heeft. Echter is dit laatste punt aan het veranderen.

In het nieuws: de verzekeringspremies voor elektrische auto’s stijgen sterk.

  • Volgens prijsvergelijker Confused.com is de gemiddelde kosten van de verzekering voor een elektrische auto in september met 72 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit werd gerapporteerd door de Financial Times. De kosten van de verzekering voor een thermische auto, op benzine of diesel, zijn in dezelfde periode slechts met 29 procent gestegen.
  • De premies voor bijvoorbeeld een Tesla Model 3 zijn in de afgelopen twee jaar met twee derde gestegen.
  • Volgens een onderzoek van Thatcham Research zijn schades aan elektrische voertuigen gemiddeld 25 procent hoger dan bij thermische auto’s, en de reparaties nemen 14 procent meer tijd in beslag.

Het probleem van de batterij

Ingezoomd: verzekeraars hebben nog niet genoeg gegevens over de werkelijke kosten.

  • Garagekosten zijn hoger omdat onderdelen moeilijker te verkrijgen zijn en er een gebrek is aan gespecialiseerde technici. Bovendien hebben verzekeraars niet genoeg historische gegevens om de werkelijke kosten te beoordelen.
  • En dan is er het probleem van de batterij, dat een ware puzzel blijft. Deze is doorgaans minstens de helft van de prijs van het voertuig waard. Het probleem is dat de batterij bij de geringste botsing kwetsbaar kan zijn.
  • Hoge reparatiekosten voor vaak onstabiele resultaten (risico op brand na verstoring van de cellen) zorgen ervoor dat elektrische voertuigen vaak total loss worden verklaard, terwijl een thermische auto het waarschijnlijk had overleefd. De prijs van de batterij is soms meer waard dan de restwaarde van de auto.
  • Conclusie: zij die hun batterij willen verzekeren (omniumverzekering), zullen diep in de buidel moeten tasten.

Het einde van de kortingen

De essentie: steeds duurdere verzekeringen

  • Op dit moment is de verzekering voor een elektrisch voertuig gemiddeld goedkoper, omdat de CO2-uitstoot een belangrijke factor is in de prijs. Deze eco-kortingen kunnen oplopen tot 30 procent van de prijs van een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een groot deel van de omniumformules. Maar voor hoelang nog?
    • In Frankrijk verdwijnt dit fiscale voordeel in 2024. In België is dit nog niet duidelijk. Maar bijvoorbeeld de hervorming van de belasting op inverkeerstelling in Wallonië zal ook van invloed zijn op zware en krachtige elektrische voertuigen. De uitzondering voor elektrische voertuigen zal steeds meer de norm worden, en de stimulansen zullen onvermijdelijk verdwijnen.
  • Wanneer verzekeraars beter inzicht hebben in de werkelijke kosten van elektrische voertuigen, is de kans groot dat de premies uiteindelijk zullen stijgen. In feite is, zoals eerder vermeld, dit proces al aan de gang.

(cv/nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.