Chaos in Venezuela: olietankers in Golf van Mexico weten niet waar naartoe

In de Golf van Mexico vormt zich een vloot van olietankers met aan boord omgerekend zo’n 7 miljoen vaten olie. Een aantal daarvan vervoeren olie die werd aangekocht vóóraleer de laatste reeks Amerikaanse sancties van kracht werden. De andere tankers varen in opdracht van kopers die zich afvragen wie ze voor die olie moeten betalen.

De regering Trump kondigde vorige week sancties aan die de steun voor de Venezolaanse president Maduro verder moeten verwateren. De sancties wilden voorkomen dat de betalingen voor Venezolaanse olie nog langer op de rekeningen van de PVDSA (Petróleos de Venezuela) terechtkomen. Dat is het Venezolaanse staatsbedrijf dat de controle over de olie heeft.

Borgrekeningen werden nog niet geopend

Het geld moet nu worden overgemaakt op borgrekeningen, maar die zijn nog niet geopend. Die rekeningen zouden dan gecontroleerd worden door het Venezolaanse congres en zijn leider Juan Guaidó. Die is ondertussen als interim-president erkend door de Verenigde Staten, een meerderheid van EU- en Latijns-Amerikaanse landen. Maar die sancties leiden nu tot een situatie waarbij men niet meer weet wie men moet betalen.

Meer dan 10 tankers liggen nu voor anker in de Golf van Mexico, blijkt uit gegevens van Refinitiv Eikon. De schippers wachten op betalingen en/of leveringsadressen van de kopers.

De vloot wordt steeds groter nu ook andere tankers op instructies wachten om olie te laden in Venezolaanse zeehavens. PVDSA wil enkel nog verkopen aan klanten die olie vooruitbetalen. Volgens gegevens van Refinitiv zouden ook in Caraïbische en Europese wateren tankers met Venezolaanse olie ronddobberen die wachten op nieuwe kopers.

Chaos in Venezuela is compleet

Venezuela is het land met ‘s werelds grootste bewezen oliereserves. Maar onder het regime van Nicolas Maduro zijn de inkomsten uit die olie voornamelijk verdwenen in de zakken van zijn medestanders. Ook de productie van olie is de voorbije 18 maanden nogmaals gehalveerd tot 1,1 miljoen vaten per dag. Verwacht wordt dat dit ook de komende weken verder zal blijven dalen, nu de chaos in het land compleet is en oliewerkers massaal thuis blijven.

Daarnaast zijn er leveringsproblemen met diluent, een verdunningsmiddel dat noodzakelijk is om de zware Venezolaanse geschikt te maken voor transport. Onder de nieuwe sancties dreigt de productie daarom zelfs tijdelijk volledig te zullen stilvallen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.