‘Veiligheid bij Air France vergelijkbaar met Ethiopian Airlines en Air Moldova’

Klanten van Air France zullen tweemaal nadenken vooraleer ze hun volgende vlucht bij de Franse vliegtuigmaatschappij boeken, nadat ze het boek van Fabrice Amédéo, een journalist bij de Franse krant Le Figaro, hebben gelezen. In La face cachée d’Air France (De schaduwzijde van Air France), schrijft Amédéo dat Air France zowat de gevaarlijkste Europese luchtvaartmaatschappij is en dat indien nieuwe ongelukken willen worden vermeden het bedrijf een ‘culturele revolutie’ moet ondergaan.

Het laatste incident met een Air Francevlucht dateert van vorig jaar toen de vlucht AF 447 tussen Rio de Janeiro en Parijs in de  Atlantische Oceaan neerstortte en 228 mensen het leven lieten. Omdat in 2000 al een Concorde in de buurt van Parijs was gecrasht waarbij 113 mensen de dood hadden gevonden, rangschikt Air France veruit als Europa’s meest onveilige luchtvaartmaatschappij, volgens een ranking van de website Planecrashinfo. Het is de enige carrier die afgelopen decennium bij twee rampen was betrokken. In 2005 onstnapten 309 passagiers ei zo na aan een derde catastrofe toen een vliegtuig van Air France met 309 man aan boord op de luchthaven van Toronto niet op de landingsbaan, maar in een gracht tot stilstand kwam.

Het crashpercentage van Air France is nog steeds verwaarloosbaar (0,9 op 1 miljoen vluchten), maar ligt wel ruim boven dat van zijn concurrenten British Airways (0) en Lufthansa (0,3). Op de website http://www.securvol.fr/ wordt Air France sinds de crash van AF 447 in de categorie C gerangschikt (passagiers wordt aangeraden ‘onder voorbehoud’ van de maatschappijen in die categorie gebruik te maken), wat ook geldt voor bedrijven als Ethiopian Airlines en Air Moldova. Ter vergelijking: Brussels Airlines en Lufthansa staan in de categorie A

Volgens  Amédéo heeft de Franse luchtvaartmaatschappij een ultramoderne vloot en een paar van ’s werelds beste piloten, maar kampt Air France met een veiligheidsprobleem dat uitgegroeid is tot een cultureel probleem, dat is veroorzaakt door een vorm van laisser-aller in de bedrijfsvoering, waardoor nalatigheden ongestraft blijven en beslissingen op basis van gezond verstand zouden uitblijven.

In een korte verklaring zegt Air France dat de veiligheid van de passagiers altijd de topprioriteit van het bedrijf is geweest en dat ook altijd zal blijven.